Maskininlärning

Bilden visar hur djupinlärning är en underkategori av maskininlärning och hur maskininlärning är en underkategori av artificiell intelligens (AI).

Maskininlärning (engelska: machine learning) är ett område inom artificiell intelligens, och därmed inom datavetenskapen. Det handlar om metoder för att med data "träna" datorer att upptäcka och "lära" sig regler för att lösa en uppgift, utan att datorerna har programmerats med regler för just den uppgiften. Området angränsar till statistik, datorseende och mönsterigenkänning. Datautvinning (datamining) är ett betydelsenära begrepp som avser en kombiniation av maskininlärning och statistiska metoder för att upptäcka och visualisera mönster i stora mängder data.

Maskininlärningsmetoder arbetar med data. Ofta kan datan delas in i indata (den information som datorn får tillgång till) och utdata (det svar som datorn förväntas ge efter att ha bearbetat indatan). En definition av maskininlärning har skapats av Tom M. Mitchell. Han definierar de algoritmer som studeras inom maskininlärning som "ett datorprogram sägs lära av erfarenhet E givet en uppgift T och ett prestandamått P om dess prestanda på uppgiften T, mätt med P, ökar med erfarenhet E".

Maskininlärning är en viktig komponent av det bredare området artificiell intelligens som involverar skapandet av system och maskiner som kan utföra olika typer av uppgifter som normalt skulle kräva mänsklig intelligens. För att utveckla AI-system krävs maskininlärning för att träna systemen att bli mer kapabla och avancerade. Maskininlärning är därför en förutsättning för utvecklandet av AI-teknik då deras förmågor grundar sig i informationen och sätten de tränas på. En vanlig missuppfattning är att artificiell intelligens och maskininlärning är samma sak. Även om dessa områden har ett nära samband kan deras relation bäst beskrivas som att maskininlärning är en del av AI.

Typer av problem och uppgifter

Problem inom maskininlärning delas ofta in i två större kategorier, beroende på situationen de används i:

Till dessa två kategorier läggs ibland en tredje kategori:

En alternativ kategorisering av maskininlärning får man beroende på vilket format utdatan har:

Teori

Ett kärnmål för en elev är att generalisera från sin erfarenhet. Generalisering i detta sammanhang är en inlärningsmaskins förmåga att utföra exakta nya, osynliga exempel/uppgifter efter att ha upplevt en inlärningsuppsättning. Träningsexemplen kommer från en allmänt okänd sannolikhetsfördelning (anses vara representativ för händelseutrymmet) och eleven måste bygga en allmän modell om detta utrymme som gör att den kan producera tillräckligt exakta förutsägelser i nya fall.

Tillämpningar

Maskininlärning används bland annat inom robotik, programvaruutveckling, självkörande bilar, medicinsk diagnostik och strömningstjänster på internet.

Mjukvara

Många maskininlärningsalgoritmer finns implementerade i öppen programvara.

Öppen programvara

Se även

Referenser

  1. ^ Mitchell, T. (1997). Machine Learning. McGraw Hill. sid. 2. ISBN 0-07-042807-7 
  2. ^ ”Vad är Skillnaden Mellan AI och Maskininlärning?”. tolio.se. https://tolio.se/blog/vad-ar-skillnaden-mellan-ai-och-maskininlarning. Läst 19 mars 2024. 
  3. ^ ”Artificiell intelligens kontra maskininlärning | Microsoft Azure”. azure.microsoft.com. https://azure.microsoft.com/sv-se/resources/cloud-computing-dictionary/artificial-intelligence-vs-machine-learning. Läst 19 mars 2024. 
  4. ^ Cunningham, Pádraig (2008). Matthieu Cord, Pádraig Cunningham. red (på engelska). Supervised Learning. Springer Berlin Heidelberg. sid. 21–49. doi:10.1007/978-3-540-75171-7_2. ISBN 978-3-540-75170-0. http://link.springer.com/10.1007/978-3-540-75171-7_2. Läst 23 oktober 2022 
  5. ^ Cormen, Thomas H. (2022). Introduction to algorithms (Fourth edition). ISBN 978-0-262-04630-5. OCLC 1264174621. https://www.worldcat.org/oclc/1264174621. Läst 23 oktober 2022 
  6. ^ ”What is Reinforcement Learning? - Reinforcement Learning Explained - AWS” (på amerikansk engelska). Amazon Web Services, Inc.. https://aws.amazon.com/what-is/reinforcement-learning/. Läst 19 mars 2024. 
  7. ^ Bishop, C. M. (2006), Pattern Recognition and Machine Learning, Springer, ISBN 978-0-387-31073-2 
  8. ^ Andrew Trask (2019). Grokking Deep Learning. Manning. ISBN 978-1617293702. https://python.engineering/grokking-deep-learning/  Arkiverad 14 september 2021 hämtat från the Wayback Machine.

Externa länkar