Naropa



Internet är en outtömlig källa till kunskap, även när det gäller Naropa. Århundraden av mänsklig kunskap om Naropa har lagts och läggs fortfarande på nätet, och det är just därför som det är så svårt att få tillgång till det, eftersom det finns platser där det kan vara svårt eller till och med omöjligt att navigera. Vårt förslag är att du inte ska skeppsbrutet i ett hav av uppgifter om Naropa och att du snabbt och effektivt ska kunna nå alla visdomens hamnar.

Med detta mål i åtanke har vi gjort något som går utöver det uppenbara, nämligen att samla in den mest aktuella och bäst förklarade informationen om Naropa. Vi har också ordnat den på ett sätt som gör den lätt att läsa, med en minimalistisk och trevlig design som garanterar den bästa användarupplevelsen och den kortaste laddningstiden. Vi gör det enkelt för dig så att allt du behöver oroa dig för är att lära dig allt om Naropa! Så om du tycker att vi har uppnått vårt syfte och du redan vet vad du ville veta om Naropa, vill vi gärna ha dig tillbaka i sapientiasv.com:s lugna hav när din hunger efter kunskap väcks på nytt.

Naropa (även: naropa , Naro eller Nrotapa ; Tib. , Wylie . NA ro pa * 1016 ; 1100 ) var en buddistisk mästare och en av de 84 Mahasiddhas .

biografi

Han föddes i nordöstra Indien eller Bengal och växte upp i en ädel familj. Hans uppväxt syftade till att ta över sin fars tron och titel, men inkluderade också lärdomar om buddhistiska läror och brahminernas lärdomar . Vid åtta års ålder uttryckte han sin önskan att studera. På hans begäran fick han åka till Kashmir för att studera när han var elva år gammal . Enligt vissa källor borde ens restid ha tagit tre år. Andra källor tyder på att hans studier i Kashmir sägs ha varat i dessa tre år och att han sedan återvände hem och fortsatte sina studier hemma tills han gifte sig med brahmaendotter Vimaladipi 1032 e.Kr. vid 16 års ålder. Äktenskapet varade i åtta år, sedan bröt han bandet och åkte tillbaka till Kashmir. Han ordinerade och återupptog sina studier.

Vid 28 års ålder flyttade han till Pullahari nära Nalanda (norra Indien). Där, i det första buddhistiska universitetet med ett stort antal forskare och studenter, fick han ytterligare lärdomar och blev abbot på universitetet själv.

En dag träffade han en gammal kvinna som sägs vara förkroppsligandet av Dakini Vajravarahi i legenderna . Hon gjorde Naropa klart för vikten av den praktiska upplevelsen av meditation och rådde honom att träffa mästare Tilopa .

Nropa lämnade sedan Nalanda och den buddhistiska ordningen och åkte till Tilopa, som han träffade efter en lång sökning i östra Indien. Tilopa utsatte Nropa för hård träning för att utveckla sitt sinne så att han skulle vara redo för upplysning . Med praktiska övningar tränade han sin koncentration, sin sinnesstyrka och hans sinneskärpa - tre sinnespelare för att bemästra den slutliga förverkligandet. Samtidigt fick han muntliga inledningar till hemliga läror. Både under de tolv åren som det tog Nropa att hitta Tilopa, liksom de följande tolv åren då han följde Tilopa, stod han inför uppgifter som tog honom från en rent intellektuell förståelse av buddhistiska läror till en inre djup förståelse av sinnets natur och tillämpningen av lärorna.

Nropa uppnådde äntligen upplysning på ett mycket okonventionellt sätt när han en dag bad sin lärare om ytterligare instruktion och istället slogs i huvudet med Tilopas sko. Som ett resultat föll Naropas sista slöja och han insåg mahamudra . Han tillbringade sedan 21 år i Pulahari och undervisade i Dharma .

De sex yogorna från Nropa

Han sammanfattade de viktigaste överföringarna som han hade fått från Tilopa i sex former av meditation. De är kända till denna dag under namnet Six Yogas of Nropa . De betraktas som en högre praxis och ges därför i allmänhet bara i sin helhet till några få, mer erfarna elever från buddhistlärare, eftersom deras effekt på sinnet sägs vara mycket stark.

Nropa överförde överföringen för dessa former av meditation till bland annat hans student Marpa , översättaren. En annan viktig student av Nropa var Niguma , som mest talas om som sin tantriska följeslagare, ibland som sin syster (vilket beror på det faktum att den tibetanska termen cham mo inte är tydlig här och följeslagaren är speciell för Shangpa Kagyu-skolan Betydelse är).

källor

webb-länkar

Opiniones de nuestros usuarios

Eva Alexandersson

Jag tycker att det här inlägget om Naropa är formulerat mycket intressant, det påminner mig om mina skolår. Vilka vackra tider, tack för att du tog mig tillbaka till dem.

Anders Hedström

Jag har tyckt att informationen jag har hittat om Naropa är mycket användbar och njutbar. Om jag var tvungen att sätta ett 'men' kan det vara så att det inte är tillräckligt omfattande i sin formulering, men annars är det jättebra.