Dominikus Bohm



Internet är en outtömlig källa till kunskap, även när det gäller Dominikus Bohm. Århundraden av mänsklig kunskap om Dominikus Bohm har lagts och läggs fortfarande på nätet, och det är just därför som det är så svårt att få tillgång till det, eftersom det finns platser där det kan vara svårt eller till och med omöjligt att navigera. Vårt förslag är att du inte ska skeppsbrutet i ett hav av uppgifter om Dominikus Bohm och att du snabbt och effektivt ska kunna nå alla visdomens hamnar.

Med detta mål i åtanke har vi gjort något som går utöver det uppenbara, nämligen att samla in den mest aktuella och bäst förklarade informationen om Dominikus Bohm. Vi har också ordnat den på ett sätt som gör den lätt att läsa, med en minimalistisk och trevlig design som garanterar den bästa användarupplevelsen och den kortaste laddningstiden. Vi gör det enkelt för dig så att allt du behöver oroa dig för är att lära dig allt om Dominikus Bohm! Så om du tycker att vi har uppnått vårt syfte och du redan vet vad du ville veta om Dominikus Bohm, vill vi gärna ha dig tillbaka i sapientiasv.com:s lugna hav när din hunger efter kunskap väcks på nytt.

Dominikus Böhm (född 23 oktober 1880 i Jettingen ; 6 augusti 1955 i Köln ) var en tysk arkitekt , kyrkobyggare och universitetsprofessor under 1900 -talet.

Liv

Barndom och utbildning: 18801906

Böhm föddes 1880 som den yngsta av sex barn till byggmästaren och borgmästaren Alois Böhm (18401890) och hans fru Katharina, född Hofmiller, (18431921). Efter hans fars död 1890 tog hans äldste bror Clemens över sin fars byggverksamhet. Dominikus Böhm tog examen från grundskolan och mellanstadiet i Jettingen och 1896, efter en kort paus vid lärarutbildningsinstitutet, gick han in på byggnadsskolan i Augsburg (idag: Augsburg University of Applied Sciences ), från vilken han tog examen 1900 som "byggtekniker". Samtidigt arbetade han i det lokala byggföretaget.

Efter examen arbetade Böhm på olika arkitektkontor, bland annat i Augsburg och Schweiz. Vid Tekniska universitetet i Stuttgart hörde han föreläsningar från Theodor Fischer , som han senare tillskrev ett stort inflytande på sitt arbete.

Undervisar och blir egenföretagare: 19071918

År 1907 undervisade Böhm vid Bingen byggnadsskola och efter att ha deltagit i konstutställningen i Darmstadt 1908 utnämndes han till huvudlärare vid Offenbach am Main byggnads- och konstskola (idag Offenbach am Main Design University ), där han arbetade fram till 1926 . Här gjorde han bekantskap med typkonstnären Rudolf Koch och andra konstnärer.

Från 1910 drev han också sitt eget arkitektkontor i Offenbach och gick med i tyska Werkbund och föreningen för tyska arkitekter (BDA) som grundades 1907 . De första utkasten till heliga byggnader publicerades i tidningen Die Kirche och tidningen Neudeutsche Bauzeitung från BDA, men ingen av dem genomfördes. Under denna tid realiserades främst konventionella profana byggnader av privata och offentliga kunder i hans hemregion.

År 1913 gifte sig Böhm med Maria Scheiber (18891965) från Vöcklamarkt i Österrike; ur äktenskapet kom sönerna Anton (19161988), Paul (19182021) och Gottfried (19202021) fram. Under första världskriget tjänstgjorde han tillfälligt som infanterisoldat i Landsturm 1917.

Genombrott i kyrkans konstruktion: 19191925

Redan 1915/1916 kom Böhm - förmodligen genom sin dåvarande partner Martin Weber - i kontakt med den växande katolska liturgirörelsen , vars ansträngningar att engagera samhället mer aktivt i helig mässa också ställde krav på en ny inredning.

Hans kyrka för Offenbach, som hade planerats i olika utföranden sedan 1914, byggdes under efterkrigstiden 1919 som en nödkyrka med trä som byggnadsmaterial. Trots sin enkla design mötte kyrkan ett starkt svar. Bykyrkan St Peter och Paul i Dettingen , byggd tillsammans med Martin Weber 1922/1923, var en vidareutvecklad variant av den första designen. Enligt hans planer förlängdes kyrkan St. Georg i Offingen också tio meter västerut 1921/22 . Med Martin Weber hade Böhm drivit ateljén för kyrkans arkitektur i Offenbach sedan 1921 . Det var genom Weber som kontakt med benediktiner i Nederländerna uppkom, genom vilken Böhm fick ordern om byggandet av det nya klostret i Vaals (Mamelis).

Under åren som följde konsoliderades Böhms rykte som representant för en ny kyrkobyggnadsrörelse, och i en av de banbrytande skrifterna i liturgireformen, Johannes van Ackens verk Christocentric Church Art , två av Böhms och Webers mönster ("Lumen Christi "och" Circumstantes ") beskrevs som arkitektoniskt-liturgiskt presenterade på ett föredömligt sätt. År 1923 skildes de två arkitekterna.

År 1925 tog Böhm den unge arkitekten Rudolf Schwarz för att undervisa vid Offenbach School of Applied Arts and Crafts och förblev livslång vän med honom: å ena sidan var Schwarz en lika partner för Böhm i vissa projekt, och å andra sidan, han sponsrades av Böhm när det var möjligt. Schwarz använde i sin tur sitt journalistiska inflytande för att engagera sig med sin vän. År 1927 vann Böhm och Schwarz förstaplatsen i Frankfurt Women's Peace Church -tävlingen, som inte genomfördes.

Köln och Hindenburg: 19261934

Den provisoriska höjdpunkten i Böhms karriär var 1926 när han utnämndes till professor för helig konst vid det nystartade Köln Werkschulen under ledning av Richard Riemerschmid . I Köln som centrum för västtysk katolicism samlades ett antal kyrkkonstnärer vid denna tid, bland annat glasmålaren Johan Thorn Prikker . Böhms önskan att hitta ett jobb för Rudolf Schwarz i Köln gick inte i uppfyllelse - kort därefter gick Schwarz med i Aachen Werkkunstschule som regissör.

Under de få, mycket produktiva åren som följde kunde Böhm falla tillbaka på resurser - rum och studentassistenter - tack vare en privilegierad position som professor vid Werkschulen, för att förverkliga en rad andra byggnader, inklusive Kristus Kungskyrkan i Bischofsheim , den av Nuncio Pacelli, senare påven Pius XII. , Besöktes 1928. Beställningar från olika katolska organisationer, församlingar och order följde. Böhms expressionistiska mönster mötte emellertid inte bara entusiastiskt godkännande - till exempel från August Hoff - utan kritiserades och avvisades också i konservativa kretsar. Alla projekt förverkligades inte långt, och i början av 1930 -talet, under den globala ekonomiska krisen , ökade ansträngningarna för att begränsa privilegierna vid Kölns fabriksskolor. En predikan av kardinal Michael von Faulhaber , där den moderna kyrkobyggnaden fördömdes, hänvisade Böhm - förmodligen med rätta - till sin kyrka i Bischofsheim, som anses vara banbrytande. Den senare internationellt firade St. Engelbert- kyrkan i Köln-Riehl var ett projekt som genomfördes 1931 mot betydande motstånd. En publik med påven Pius XI. 1931 förbättrades situationen inte, men resultatet var "förödande". Dessutom fanns det isolerade attacker från den nationalsocialistiska pressen, som hans kyrkor beskrev som bolsjevikisk eftermarknadskonst som skulle passa bättre för Marocko eller Palestina . Den enda uppföljningsordern från Kölns ärkestift för tillfället var S: t Engelbert i Essen , där Böhm utsattes för starka försök att påverka Kölns stift.

År 1929 lämnade Böhm BDA tillsammans med andra ledande Köln -kollegor och grundade kvarteret Kölnbyggnadskonstnärer som en intressegruppering av lokala arkitekter.

Från och med 1928 fick Böhm i uppdrag av Moritz Wolf, även han student av Theodor Fischer, med ett ambitiöst stadsutvecklingsprojekt i Hindenburg i Övre Schlesien . De övre schlesiska städerna Beuthen , Gleiwitz och Hindenburg, som hade avskärmats från de polska industriområdena sedan 1922 , måste byggas ut och utvecklas; I Hindenburg, som fortfarande var mycket lantligt, måste praktiskt taget en komplett stadsinfrastruktur byggas. Wolf tog med Dominikus Böhm till Hindenburg för att planera ett centralt torg, måndagens marknadsplats . Böhm öppnade ett avdelningskontor i Hindenburg med den unge Herbert Rimpl som projektledare och byggde bland annat ett äldreboende, en bank, flera skolor, bostäder och kommersiella byggnader och två kyrkor, inklusive S: t Josefs kyrka, invigda i Hindenburg 1931.

Efter att Böhm hade byggt sitt eget hus i Köln-Marienburg i Köln 1931 förvärrades den finansiella situationen till följd av den globala ekonomiska krisen. Beställningar och förväntade avgifter förverkligades inte, och Böhm fick säga upp anställda.

Nationalsocialism och intern utvandring: 19331945

År 1933 meddelade ordföranden för Cologne Building Artists Block att hans medlemmar gick med i NSDAP , och de integrerades om i BDA, som snart anpassades. Dominikus Böhm motsatte sig att gå med i partiet genom att skriva till alla tio ledamöterna i den federala regeringen. För att inte gå helt i opposition gick han med i Kampfbund för tysk kultur och Reich Chamber of Fine Arts . När Köln Werkschulen 1934 omstrukturerades till rena hantverksskolor och Böhms ställning där skulle ha försämrats avsevärt, sa han upp sig från sin lärartjänst, förlorade sin ersättning men behållde sin titel och flyttade sitt kontor till sitt eget företag.

De enda approximationerna till nationalsocialismens "härskande arkitektur" anses vara Böhms deltagande i en tävling från den tyska arbetsfronten om ett "Arbetshus" och - kort efter att han lämnat Kölns fabriksskolor - ett brev till Joseph Goebbels med en fotoportfölj av hans byggnader.

Hans ekonomiskt mycket spända situation - han var skuldsatt på grund av byggandet av huset - lindrades under de följande åren delvis genom order från Münsters stift (under biskop von Galen ) och Osnabrück. Expressionistiska former var dock ett minne blott; tydliga, linjära byggnader fulla av objektivitet med hjälp av den romanska dominerade.

År 1939 lät Böhm bygga ett hus i sitt hemland Jettingen, som familjen flyttade in i en dag efter krigets början, vilket gjorde det möjligt för dem att undvika det kommande bombkriget i Köln. När 1943 - tre år sent på hans sextioårsdag - dök en fullständig monografi över hans verk upp, som inte utelämnade de "rynkade" expressionistiska byggnaderna, förstördes de första kyrkorna redan av flygräder.

Efterkrigstiden och sent arbete: 19451955

Direkt efter krigsslutet återvände Böhm till det förstörda Köln; År 1947 tog han över en professur igen vid de återupprättade Kölnska fabriksskolorna, som nu leddes av August Hoff . Med stöd av sin son Gottfried, som gick in i sin fars kontor, klarade Böhm byggandet och rekonstruktionen av många kyrkor fram till 1955, åtta av dem bara i Köln. 1953 vann Dominikus Böhm tillsammans med sin masterstudent Heinz Bienefeld , som började sin karriär som arkitekt på Böhm -kontoret och utförde glasmålningar för kyrkor av Dominkus och Gottfried Böhm, den stora tävlingen om nybyggnationen av katedralen i San Salvador, som avrättades inte.

Dominikus Böhm dog i Köln den 6 augusti 1955. Han begravdes den 10 augusti på Kölns södra kyrkogård.

Högsta betyg

1952 presenterade påven Pius XI. Dominikus Böhm den påvliga nyårsorden .; År 1954 erhöll Böhm det stora förtjänstkorset av Förbundsrepubliken Tysklands förtjänstorden och det stora konstpriset i staten Nordrhein-Westfalen . Han var hedersmedlem i Düsseldorf Art Academy.

Byggnader och projekt

Dominikus Böhm är mest känd för sina byggnader för den katolska kyrkan. Men efter många orealiserade mönster hade han först möjlighet att bygga sin första mindre kyrka i Offenbach vid 40 års ålder. Sedan dess har han, förutom några sekulära byggnader, kunnat bygga otaliga kyrkor i Rhenlandet, i Ruhr -området, men också i Nederländerna och Sydamerika.

Böhm använde moderna byggmaterial och tekniker, med hänsyn till liturgiska frågor som indirekt kan ha påverkat undervisningen i andra Vatikanrådet . Genom minskningen till väsentliga strukturformer, den liturgi-centrerade ökningen av ljuset på altaret och den differentierade utformningen av altaret och lekrummet, skapade Böhm en modern kyrkoarkitektur som är förankrad i traditionen . I synnerhet använde Böhm ljuset som ett byggnadsmaterial som bestämmer arkitekturen, som ett mystagogiskt tecken och ett tecken på mening i liturgiens och det bönande folkets tjänst.

Ur dagens synvinkel har de flesta av de kyrkor som ansågs spännande vid byggandet då en ganska gles effekt. Boehms särskilda förtjänst är att ha gett form åt kravet på intensivt deltagande av församlingen i gudstjänsten, som senare togs upp av andra Vatikanrådet, tidigt i byggandet av kyrkan. De rumsliga kompositioner som utvecklats av Böhm för en liturgi med inriktning på gemenskapen uppfattades som en speciell prestation på vägen till modern kyrkobyggnad. Dess kyrkor kännetecknas av enkel monumentalitet och framför allt av den nya betoningen på altarområdet som centrum för samhället. Under en utvecklande modern tid, som definierade byggnad från ekonomiska, funktionella och konstruktiva tankar, bevarade Böhm alltid inte bara dessa krav utan också det strukturella uttrycket som en dominerande uppgift.

Målat glas var också en av hans passioner. Han ritade kyrkfönstren för Holy Spirit Church i Lehndorf nära Braunschweig , byggt 1952 . Han var också aktiv som musiker och kompositör och komponerade många låtar och helig musik.

En del av hans gods finns i Deutsches Architekturmuseum i Frankfurt am Main , en annan del fanns i det historiska arkivet i staden Köln och förstördes troligen när arkivbyggnaden kollapsade den 3 mars 2009.

Citat

"Jag bygger vad jag tror."

- Dominikus Bohm

"Han var den banbrytande mästaren som befriade kyrkans arkitektur från historismens bojor och byggde den enligt det nya materialet och enligt de nyvunna liturgiska insikterna."

utställning

I juni 2005 fanns en omfattande utställning med titeln Raum ist Sehnsucht om kyrkobyggaren Dominikus Böhm i det tyska arkitekturmuseet DAM, Frankfurt am Main. Det visades sedan på Museum of Applied Art i Köln.

litteratur

Catalogue raisonné
  • Dominikus Bohm . Med foton av Hugo Schmölz m.fl. och ett förord av Joseph Frings . Schnell & Steiner, München / Zürich 1962, däri: Verken av Dominikus Böhm 19081955. Del av illustrationen i kronologisk ordning. Fototavlor, planritningar och sektioner . Sid. 39-499.

i utseendet

  • Bohm, Dominikus . I: Hans Vollmer (Hrsg.): General Lexicon of Fine Artists of the XX. Århundrade. tejp 1 : A-D . EA Seemann, Leipzig 1953, sid. 246-247 .
  • Bohm, Dominikus . I: Hans Vollmer (Hrsg.): General Lexicon of Fine Artists of the XX. Århundrade. tejp 5 : V-Z. Kosttillskott: A-G . EA Seemann, Leipzig 1961, sid. 318 .
  • Gud driver geometri . I: Der Spiegel . Nej. 52 , 1953, sid. 30 ( online - omslagsberättelse om Dominikus Böhm och modern kyrkoarkitektur).
  • Dominikus Bohm . Med foton av Hugo Schmölz m.fl. och ett förord av Joseph Frings . Schnell & Steiner, München / Zürich 1962.
  • Holger Brülls: Ny kupol. Återupptagande av romanska byggformer och antimodern kulturkritik i kyrkans konstruktion under Weimarrepubliken och nazistiden. Verlag für Bauwesen, Berlin / München 1994, ISBN 3-345-00560-3 .
  • Michael Pfeifer (red.): Längtan efter rymden. Sankt Peter och Paul i Dettingen och början på den moderna kyrkobyggnaden i Tyskland. Dominikus Böhm, Martin Weber, Reinhold Ewald. Regensburg 1998, ISBN 3-7954-1180-7 .
  • Wolfgang Voigt, Ingeborg Flagge (red.): Dominikus Böhm 18801955. [I samband med utställningen "Raum ist Sehnsucht. Kyrkobyggaren Dominikus Böhm 1880 - 1955" från den 16 april till den 19 juni 2005, anordnad av tyska arkitekturmuseet, Institutionen för kultur och fritid, Frankfurt am Main; från 24 september till 11 december 2005 i Museum of Applied Art, Köln]. Wasmuth, Tübingen 2005, ISBN 3-8030-0646-5 .
  • Paul Böhm (red.): Dominikus Böhm. Kompositioner. Regensburg 2005, ISBN 3-7954-1752-X (musikaliska kompositioner, redigerad av sonen Paul Böhm, München).
  • Manuela Klauser: Kyrkans konströrels inflytande på de tidiga kyrkliga möblerna av Dominikus Böhm. I: The Minster. Vol. 58, 2005, s. 16-23.
  • Michael Pfeifer: Den mystiska översvämningen. Ljus som byggmaterial av Dominikus Böhm. I: The Minster. Vol. 58, 2005, s. 24-32.
  • Holger Brülls: Arkitektur, kraft och överlägsenhet. Observationer och teser om Dominikus Böhms arkitektur på 1930 -talet. I: The Minster. Vol. 58, 2005, sid. 45-52.
  • Ralf van Bühren : Konst och kyrka på 1900 -talet. Mottagandet av andra Vatikanrådet. Paderborn 2008, ISBN 978-3-506-76388-4 .
  • Jürgen Wiener: Dominikus Böhm och början på en modern kyrkobyggnad i Rhenlandet. I: Rheinische Heimatpflege . Nr 4, 2008, s. 2-14.
  • Manuela Klauser: Bönerummet. Dominikus Böhms kyrka St. Johann Baptist i Neu-Ulm. En nyckelbyggnad i modern helig arkitektur . Kunstverlag Fink, Lindenberg 2010, ISBN 978-3-89870-644-5 .
  • Ralf van Bühren: Modern kyrkobyggnad som meningsarkitektur. Dominikus Böhms (18801955) belysningskoncept som ett uttryck för en mystagogisk rumslig idé. I: »Liturgi som byggare« Modern helig arkitektur och dess utrustning mellan funktion och form. Redigerad av Hans Körner och Jürgen Wiener, Klartext Verlag, Essen 2010, ISBN 978-3-8375-0356-2 , s. 241-256 ( fulltext online ).
  • Frank Raberg : Biografiskt Lexikon för Ulm och Neu-Ulm 1802-2009 . Süddeutsche Verlagsgesellschaft im Jan Thorbecke Verlag, Ostfildern 2010, ISBN 978-3-7995-8040-3 , sid. 46 f .
  • Luigi Monzo: Bygga kyrkor i tredje riket. Inversionen av kyrkans förnyelsedynamik med exemplet från St. Canisius -kyrkan i Augsburg designad av Fritz Kempf. I: The Minster. Journal för kristen konst och konsthistoria. Vol. 68, nr 1, 2015 (april), s. 7482.
  • Dorothee Haentjes-Holländer : St. Paulus i Beuel-Ost. Den sista kyrkobyggnaden av Dominikus Böhm . Monument- och historieförbundet Bonn-Rechtsrheinisch [Ed.]: Bidrag till minnesmärken och historia i Bonn på Rhens högra strand . Volym 9. Bonn 2018, ISBN 978-3-9812164-7-9 .
  • Stefanie Lieb och Hartmut Junker: Heliga byggnader av arkitekterna Böhm. Schnell & Steiner, Regensburg 2019, ISBN 978-3-7954-3347-5 .
  • Elke Backes: Kamomillstilen. Dominikus Böhm som företagsdesigner för Camillian Order . Avhandling University of Düsseldorf 2019 ( digitaliserad version ).

webb-länkar

Commons : Dominikus Böhm  - Samling av bilder, videor och ljudfiler

Individuella bevis

  1. Det är oklart om detta var en vanlig studie; Böhm kan inte hittas i registren. Se Voigt / Flagge 2005, s. 173.
  2. Alois Elfen: Dominikus Böhm, en tysk byggare . Red.: Josef Habbel. Josef Habbel, Regensburg 1943, sid. 1 .
  3. ea-projekt.blogspot.co.at: Dominikus Böhm (arkitekt)
  4. Gravplatta på Dominikus och Maria Böhms grav, Nordfriedhof (Köln) , hall 43, grav 375: Dr. Anton Dominikus Böhm, * 25 februari 1916, 27 juli 1988
  5. Nekrologer av prof. Dr. Paulus Petrus Aloisius Böhm, * 25 augusti 1918, 16 augusti 2021
  6. Archive länk ( Memento av den ursprungliga från September 24, 2016 i Internet Archive ) Info: Den arkiv länk infördes automatiskt och har ännu inte kontrollerats. Kontrollera original- och arkivlänken enligt instruktionerna och ta sedan bort detta meddelande. Sankt Peter och Paul i Dettingen am Main  @1@ 2Mall: Webachiv / IABot / www.michael-pfeifer.de
  7. August Hoff: Dominikus Böhm. 1962, s. 14.
  8. ^ Manfred Sundermann ...: Rudolf Schwarz . Utg.: Arkitekthögskolan Nordrhein-Westfalen; Tyska UNESCO-komm. Bonn 1981, ISBN 3-922343-11-2 , sid. 37 .
  9. Wolfgang Pehnt, Hilde Strohl: Rudolf Schwarz, arkitekt en annan modern . Gerd Hatje, Ostfildern-Ruit 1997, ISBN 3-7757-0642-9 , s. 231 .
  10. Voigt / Flagge 2005, s. 21
  11. Voigt / Flagge 2005, s. 22
  12. Voigt / Flagge 2005, s.23
  13. Wolfgang Voigt: Heinz Bienefeld 1926 - 1995 . Utg.: Wolfgang Voigt. Ernst Wasmuth Verlag, Tübingen 1999, ISBN 3-8030-1202-3 , sid. 37-40 .
  14. ^ Telefoninformation från Köln -kyrkogårdsförvaltningen om plats och datum för begravningen.
  15. Böhm, Dominikus . I: Hans Vollmer (Hrsg.): General Lexicon of Fine Artists of the XX. Århundrade. tejp 5 : V-Z. Kosttillskott: A-G . EA Seemann, Leipzig 1961, sid. 318 .
  16. Se Bühren 2008, s. 136140, fig. 34f.; Pfeifer 2005, s. 24-32.

Opiniones de nuestros usuarios

Per Söderström

Det här inlägget om Dominikus Bohm har hjälpt mig att slutföra mitt arbete för morgondagen i sista stund. Jag kunde redan se mig själv dra Wikipedia igen, något som läraren har förbjudit oss. Tack för att du räddade mig.

Lena Sjödin

Artikeln om Dominikus Bohm är komplett och väl förklarad. Jag skulle inte lägga till eller ta bort ett kommatecken.

Ali Lundkvist

Det här inlägget om Dominikus Bohm var precis vad jag ville hitta.

Sara Kristiansson

Det här inlägget på Dominikus Bohm har fått mig att vinna en satsning, vilket är mindre än att ge det ett bra betyg.