Dominikanska kyrkan (Bozen)



Internet är en outtömlig källa till kunskap, även när det gäller Dominikanska kyrkan (Bozen). Århundraden av mänsklig kunskap om Dominikanska kyrkan (Bozen) har lagts och läggs fortfarande på nätet, och det är just därför som det är så svårt att få tillgång till det, eftersom det finns platser där det kan vara svårt eller till och med omöjligt att navigera. Vårt förslag är att du inte ska skeppsbrutet i ett hav av uppgifter om Dominikanska kyrkan (Bozen) och att du snabbt och effektivt ska kunna nå alla visdomens hamnar.

Med detta mål i åtanke har vi gjort något som går utöver det uppenbara, nämligen att samla in den mest aktuella och bäst förklarade informationen om Dominikanska kyrkan (Bozen). Vi har också ordnat den på ett sätt som gör den lätt att läsa, med en minimalistisk och trevlig design som garanterar den bästa användarupplevelsen och den kortaste laddningstiden. Vi gör det enkelt för dig så att allt du behöver oroa dig för är att lära dig allt om Dominikanska kyrkan (Bozen)! Så om du tycker att vi har uppnått vårt syfte och du redan vet vad du ville veta om Dominikanska kyrkan (Bozen), vill vi gärna ha dig tillbaka i sapientiasv.com:s lugna hav när din hunger efter kunskap väcks på nytt.

Sengotiska traceryen fönster på östra kör av Dominikanska kyrkan, baserad på Karl Atz , konsthistoria Tyrolen och Vorarlberg (1909)

Den Dominikanska kyrkan med dess tidigare kloster är en av de viktigaste byggnaderna när det gäller konsthistoria i den sydtyrolska huvudstaden Bolzano . Den romersk-katolska kyrkan, som betjänar pastoral vård för den italienskspråkiga befolkningen och är invigd till St. Dominic , ligger på Dominikanerplatz 1 i distriktet Zentrum-Bozner Boden-Rentsch . När det gäller konsthistoria är deras munkkör ett av de tidigaste exemplen på gotisk helig arkitektur i Tyrolen . De gotiska väggmålningarna i kyrkan och klostret mellan 1320 och 1520 är de viktigaste i sitt slag i Bolzano, medan altaret av Guercino i skeppet är ett högt exempel på italiensk barock.

historia

Dominikanernas ordning nämns för första gången 1272 i Bolzano, där den bosatte sig söder om stadsmuren nära Eisack . Munkarna kom troligen från klostret San Lorenzo i Trento och bar med sig ett rekommendationsbrev från biskop Leo Thundorfer av Regensburg från 1273. Klostrets första prior var med all sannolikhet Heinrich von Burgeis , som också framträdde som författare till den poetiska bekännelse- och botpredikan Der Seele Rat . År 1276 nämns den första kyrkan som invigdes till Frälsaren i ett dokument. År 1287 nämndes ett kloster först i samband med bosättningen av Dominikanerna , när Meinhard II beviljade tullbefrielse för mat och kläder.

Omkring 1300 började byggandet av den nya, dagens kyrka, där Anna av Böhmen , den första fru till den tyrolska suveräna Heinrich , begravdes 1313. Först lite senare lät Giovannino de 'Rossi, vars far hade kommit till Bozen från Florens, bygga St. John's Chapel väster om kören , där han också begravdes 1324. Hans son, som kallade sig Botsch , beställde kapellet med målningar med fresker och uppförandet av tornet över norra Kapellenjoch. Vid denna tidpunkt byggdes sakristiet , kapitelhuset och klostret väster om Johanneskapelle . Kapellen på skeppets östra mur, som byggdes omkring 1350, togs bort på 1800-talet. Under andra hälften av 1400-talet höjde adeln och bourgeoisin de ekonomiska medlen för att valva skeppet och klostret. Detta arbete utfördes under ledning av Hans Hueber från Villach . Från 1488 finns bevis för ett separat broderskap i S: t Sebastian vid Dominikanska klostret, vars medlemmar var bland de viktigaste patricierfamiljerna från Bolzano som Kiesfelder, Lantramer eller Truefer.

På 1500-talet gick klostrets nedgång så långt att guvernören i Tyrolen föreslog 1600 att det skulle överlämnas till jesuiterna . Men så tidigt som 1643 etablerade Dominikanerna en filosofisk-teologisk högskola här. Vid den tiden räknade de 24 broar. Vid den tiden försågs de sengotiska pelarna i skeppet och bågarna till sidokapellen med barockstuckaturer. 1730/40 förnyades kören i rokokostil.

Den 19 februari 1784 stängdes klostret av kejsaren Joseph II . Konstverk, böcker och arkivmaterial såldes eller förstördes och själva byggnaderna användes ursprungligen som kaserner. Under 1800-talet fungerade klostret successivt som militärtidskrift, militärt bageri och skola. Under första världskriget hölls här ett militärsjukhus där den viktiga läkaren Lorenz Böhler arbetade och fick grundläggande ny kunskap inom traumakirurgi. En minnesplatta påminner om detta.

Efter 1918 planerade den nya italienska administrationen att använda den tidigare Dominikanska kyrkan för kultändamål igen genom Trento Monuments Office. På grund av brist på medel kunde emellertid motsvarande arbete först startas 1935, som bara gick långsamt. Innan arbetet slutfördes förstörde amerikanska flygbomber kyrkan och tornet 1944. Efter att kören och Johanneskapelle hade varit dåligt säkrade byggdes inte skeppet och tornet förrän 19601962. Resten av restaureringsarbetet slutfördes 2008. En del av klostret används nu som Claudio Monteverdi Music Conservatory , där den internationellt kända Ferruccio Busoni International Piano Competition äger rum. Stadsgalleriet är inrymt i en annan del.

Byggbeskrivning

Exteriör

Fasaden på kyrkans norra sida ligger nu direkt på Dominikanerplatz; ursprungligen var det i en muromgärdad förgård. I hörnen finns två stöd, i mitten är huvudportalen, skyddad av en baldakin, och ovanför ett sent gotiskt rosfönster . Till höger om porten finns en fresco som visar Jungfru Marias död från 3: e kvartalet av 1400-talet, vilket tillskrivs Leonhard von Brixen . Fresker ovan med en kröning av Maria och till vänster om porten, som representerade tre heliga, har gått förlorade förutom magra rester.

En hög spetsig båge kan ses på fasaden på östra sidan, vilket ledde till det tidigare St. Nicholas 'kapell. Två spetsiga välvda fönster och en liten rest av det sengotiska nätverk av fogar som ursprungligen täckte fasaden är också synliga. En liten förlängning dateras från 1972.

Körsidan har stöttor och åtta spetsiga bågfönster från början av 1300-talet. Bland dem bör fönstret i den centrala axeln betonas, som har tre paneler och särskilt fint tracery .

inre rymden

Det skeppet är lägre än gatunivå och nås via huvudportalen som skapats av Igino Legnaghi 2008 via nyare steg. Den tregångiga hallkyrkan är uppdelad av två rader med fyra åttkantiga pelare vardera, som tillsammans med två halvpelare i norr och konsoler på långsidorna stöder valvet . De rödmålade revbenen är designade symmetriskt. På den tredje pelaren till höger kan du se året 1468 på Anton Minnigs vapensköld; detta datum markerar början på den sen gotiska renoveringen av kyrkan. I söder stänger en rekonstruerad röd skärm med fyra små kapell skeppet från kören. Framför den på östra väggen ligger bågen till det tidigare St. Thomas-kapellet, bakom vilket det nu finns en förlängning från 1972.

Rödskärmens båge leder till kören, vars smala och höga design med tre ok och en 5/8 ände avslöjar de sengotiska proportionerna. Hela ytan formades emellertid om i rokokostil , dvs valvet revs bort och ersattes med rika stuckaturdekorationer och stuckaturhuvudstäder byggdes på pelare istället för konsoler. Stuckaturdekorationerna tillskrivs Hannibal Bittner från Kärnten och målningarna till Giacomo Antonio Delai. Under restaureringen mellan 1935 och 1943 beslutades att inte återföra kören till sitt sengotiska tillstånd, vilket var ett ganska ovanligt förfarande vid den tiden. Endast fönstrets murade tracery exponerades igen. Sedan valvet krossades av en bomb 1944 rekonstruerades stuckaturdekorationerna 1986/87, två av de förstörda takmålningarna målades om av Robert Scherer 2004.

I kören finns renässansens epitaph (1530) av den tyrolska guvernören Leonhard von Völs och hans tredje fru Ursula von Montfort .

Inredning

Den ursprungliga inredningen förstördes till stor del av avskaffandet av klostret och krigsskadorna. I koret ovanför altarbordet hänger ett silverkorsfäst av Igino Legnaghi från omkring 1965. Det populära altaret ligger i skeppet framför rödskärmen och skapades 2008 av Paul de Doss Moroder från Ortisei i Val Gardena . En viktig utrustning är altaret från det tidigare merkantilkapellet i förlängningen på östra sidan. Det skapades 1641 av arkitekten Mattia Pezzi från marmor med fyra pelare och en trasig segmenterad gavel. Altartavlan av Guercino från 1655 visar den mirakulösa uppenbarelsen av St. Dominic i Soriano . Domenico Tomezzoli producerade skulpturerna Tro och hopp samt två änglar och relieferna med vapenskölden hos den handelsmässiga domaren 1684. Längre norr på östra väggen finns två träskulpturer av Maria och Sankt Antonius av Padua från Val Gardena, mellan bilden av Giuseppe Tortelli från 1720, som också visar Maria med barn och Sankt Anthony. På norra väggen finns två barocka gravstenar av Hans Kramer 1706 och Johannes Schaitter 1661.

Skipets kyrka var nästan helt fresker. Trots krigets ödeläggelse har några av dem överlevt. Resterna av en tolvdelad cykel om Antonius Eremita och en stor Christophorus runt 1500 kan fortfarande ses på norra väggen , medan cykeln av Paduan-målaren Guariento di Arpo har nästan förstörts. På västra väggen visas fyra helgon ( Laurentius , en okänd kvinna, Margaretha och Oswald ) från omkring 1400 i det första bildfältet . Detta följs av en tronad Madonna, donerad av en av Castelbarcos herrar och skapad av en veronesisk målare 1379. Nästa bild är i tre delar och visar en sittande Madonna, framför vilken en givare knäfaller i full rustning, Volto Santo i Lucca med den klädda Kristus på korset, som har lagt en av sina skor på altaret för minstrelen Genesius och St. Georg . På den sista bilden kan du se de heliga Anthony, Barbara och George, som rekommenderade riddaren Blasius av Castelnuovo till Guds Moder; den målades av Hans Stotzinger 1404. Fragment av rödskärmen i det andra kapellet, inklusive St. Mary Magdalene , och i det fjärde kapellet tre apostlar från mästaren i den urbana legenden. Slutligen, på östra sidan, kan man se byster av apostlar och heliga från omkring 1330.

Johanneskapelle

Johanneskapelle är den mest värdefulla delen av hela komplexet, dess väggmålningar är av nationell betydelse bortom Sydtyrolen. Kapellet har behållit sitt utseende från början av 1300-talet. Det långa och smala rummet, som är spänt över tre vikar av ribbade valv, får sitt ljus genom ett högt spetsigt bågfönster i söder. De hörnstenarna i tvärribborna och väggkonsolerna bära djur och mänskliga huvuden, men också ornament. Tre gravstenar har bevarats på golvet, nämligen för Volkmar von Niederthor ( 1347), som var svoger till Botsch som hade målat kapellet; för Leonhard von Völs-Colonna ( 1530), som var guvernör i Tyrolen, och för Karl von Völs-Colonna ( 1585).

Väggmålningarna upptäcktes 1915 och exponerades nästan helt från 1935 och framåt. Friserna med växtmönster i fönstret och dörren avslöjar datum från den tidpunkt då kapellet byggdes. Runt 1320 skapades en Madonna och ett barn på östra väggen. Runt 1330 beställdes den fullständiga golv-till-tak-målningen av Giovannino de 'Rossis son. En takhimmel med runda medaljonger av evangelistsymbolerna, kyrkofäderna och profeterna. På den smala söderväggen avbildas sorgens man i mitten , på båda sidor Johannes döparen och Johannes evangelisten , som rekommenderar de knägivande givarna. De långa väggarna delas in i tre bildfält med målade kolumner. Det finns sex scener från Johannes Döparens liv och nio scener från Marias liv på västra väggen, sex scener från St. Nicholas liv och åtta scener från Johannes Evangelistens liv på östra väggen. Den smala norra väggen visar förkunnelsen och martyrdöden i St. Bartholomew . Jordbävningen 1348 kan ha orsakat skador som ledde till nya målningar, nämligen en man av sorger ovanför dörren till östra väggen och sex scener från Sts liv. . Sebastian på hörnet av östra och norra väggarna. Väggmålningarna är verk av fyra eller fem målare från Veneto . De bearbetar influenser från Scrovegni-kapellet i Padua av Giotto di Bondone och hans efterträdare från Verona . Med den realistiska och rumsfyllda representationen ändrade de den tidigare linjära tidiga gotiska målningen i Sydtyrolen och bidrog till glansdagen för gotisk väggmålning i Bolzano-området.

Kloster

Väster om Johanneskapelle finns klostret, nämnt 1308, som delvis målades innan det välvdes. De äldsta överlevande bildfragmenten finns i den östra vingen norr om dörren till Johanneskapelle och visar Sorgens Man med Sankt Dominic, näsduken i Veronica och två givarfigurer från 1329. Avbildningarna av orderns grundare Dominic ovanför dörren till kapitelhuset kommer också från den första målningen, med tystnad med fingret på munnen, bredvid Thomas Aquinas , en helig biskop och St. Catherine , som rekommenderar en givare till Our Lady.

I slutet av 1400-talet valvades klostret. De spetsiga bågöppningarna på innergården är också från denna period. Tre sidor av klostret målades om, norra sidan förblev fri. De 15 målade arkaderna visar scener från Marias liv och från Kristi passion . I varje arkad kan en stor lunettbild ses med två eller fyra mindre bilder på valvfälten, var och en med scener eller texter från Gamla testamentet, som typologiskt motsvarar huvudbilden. Sex arkader målade av Friedrich Pacher , som han skapade från 1496, är särskilt viktiga . Ytterligare arkader är av Sylvester Müller, vars målning leder vidare till den sydtyska renässansen . Alla fresker upptäcktes först 1950.

Kapitel hus

Kapitelhuset ligger söder om klostret och kan nås från dess åttonde arkad. Fyrkantsrummet hade ursprungligen ett platt tak och fick valvet i slutet av 1400-talet, vilket stöds av en central pelare. Några rester av originalmålningen från 1340 har bevarats, såsom en St. Thomas Aquinas på östra sidan, ett krucifiks på södra sidan och martyrskapet St. Catherine på västra sidan.

Catherine Chapel

Mycket anmärkningsvärda fresker finns också i Katharinenkapelle, som ligger väster om kapitelhuset och söder om klostret. Under sekulariseringsperioden rivdes den polygonala apsen på 1800-talet men rekonstruerades igen 1967. Under andra kvartalet på 1400-talet skapade två olika Paduan-målare de magnifika väggmålningarna som skildrar Kristi barndom och passion, scener från S: t Katarins liv och den sista domen. Målaren av den sista domen och de kristologiska scenerna bygger nära på Giottos modell, Katharinenszenens målare följer modellen av Johanneskapelle. Några scener på västra väggen av Sylvester Müller, som också visar scener från St. Catherine liv, skapades efter valvet strax efter 1500.

litteratur

  • Helmut Gritsch: Om skapandet av det Dominikanska klostret i Bozen . I: Der Schlern 53, 1979, s. 326338.
  • Hannes Obermair : Bozen South - Bolzano North. Skriftlig form och dokumentär tradition av staden Bolzano fram till 1500 . tejp 2 . City of Bozen, Bozen 2008, ISBN 978-88-901870-1-8 .
  • Silvia Spada Pintarelli, Helmut Stampfer (red.): Dominikaner i Bozen - utställningskatalog över stadsgalleriet, 2020 mars. Juni 2010 (=  broschyrer om historien om Bolzano 2 ). Stadsarkiv Bozen , Bozen 2010 ( PDF-fil ( Memento från 16 februari 2015 i Internetarkivet ); 26,9 MB).
  • Helmut Stampfer: Dominikanska kyrkan Bozen. Konstguide nr 2786. Verlag Schnell & Steiner, Regensburg 2011, ISBN 978-3-7954-6915-3 .

webb-länkar

Commons : Dominican Church Bozen  - Album med bilder, videor och ljudfiler

Individuella bevis

  1. Max Siller: ministerierna från Burgeis och poeten Heinrich von Burgeis. Prolegomena för tolkningen av själsrådet. I: Elisabeth De Felip-Jaud, Max Siller (red.): Heinrich von Burgeis: Själrådet. Symposium om en hög medeltida predikermunk. Universitätsverlag Wagner, Innsbruck 2017, ISBN 978-3-7030-0947-1 , s. 15-132.
  2. Information från Obermair, s. 199, nr 1245.
  3. Hannes Obermair: Leonhard von Völs den äldre. Ä. (1458 / 91530) - en krigsherre från 1500-talet 15172017: 500 år av Leonhard von Völs. Symposium på Castle Prösels. I: Academia.edu . 17 augusti 2017, nås den 6 augusti 2020 (med skiss och illustration).

Opiniones de nuestros usuarios

Kerstin Persson

Det var ett tag sedan jag såg en artikel om _variabel skriven på ett så didaktiskt sätt. Jag gillar det.

Margit Kjellberg

Jag har tyckt att informationen jag har hittat om Dominikanska kyrkan (Bozen) är mycket användbar och njutbar. Om jag var tvungen att sätta ett 'men' kan det vara så att det inte är tillräckligt omfattande i sin formulering, men annars är det jättebra.

Ernst Hansen

Jag tycker att det här inlägget om Dominikanska kyrkan (Bozen) är formulerat mycket intressant, det påminner mig om mina skolår. Vilka vackra tider, tack för att du tog mig tillbaka till dem.