Dominikanska klostret Prenzlau



Internet är en outtömlig källa till kunskap, även när det gäller Dominikanska klostret Prenzlau. Århundraden av mänsklig kunskap om Dominikanska klostret Prenzlau har lagts och läggs fortfarande på nätet, och det är just därför som det är så svårt att få tillgång till det, eftersom det finns platser där det kan vara svårt eller till och med omöjligt att navigera. Vårt förslag är att du inte ska skeppsbrutet i ett hav av uppgifter om Dominikanska klostret Prenzlau och att du snabbt och effektivt ska kunna nå alla visdomens hamnar.

Med detta mål i åtanke har vi gjort något som går utöver det uppenbara, nämligen att samla in den mest aktuella och bäst förklarade informationen om Dominikanska klostret Prenzlau. Vi har också ordnat den på ett sätt som gör den lätt att läsa, med en minimalistisk och trevlig design som garanterar den bästa användarupplevelsen och den kortaste laddningstiden. Vi gör det enkelt för dig så att allt du behöver oroa dig för är att lära dig allt om Dominikanska klostret Prenzlau! Så om du tycker att vi har uppnått vårt syfte och du redan vet vad du ville veta om Dominikanska klostret Prenzlau, vill vi gärna ha dig tillbaka i sapientiasv.com:s lugna hav när din hunger efter kunskap väcks på nytt.

Det tidigare Dominikanska klostret i Prenzlau är nu kulturcentrumet och museet i staden Prenzlau i norra Uckermark . Den tregångiga tegelkorrkyrkan, höljet och en gårdsbyggnad är fortfarande bevarade . Komplexet rymmer det mer än 110 år gamla kulturhistoriska museet, det historiska stadsarkivet, stadsbiblioteket och evenemangscentret "Kulturarche". Det dominikanska klostret i Prenzlau är medlem i European Route of Brick Gothic och det tysk-polska klosternätverket .

Plats och omgivning

Prenzlau ligger i avrinningsområdet för de två största sjöarna i Uckermark, Unteruckersee alldeles intill staden och Oberuckersee söder om den. I sydväst gränsar staden till naturparken Uckermärkische Seen , den tredje största av Brandenburgs elva naturparker . Klosterkomplexet ligger på den sydvästra kanten av gamla stan, direkt vid stenporten, i något upphöjt läge ovanför Uckersee .

berättelse

När markgraf Johann I tog emot Uckermark från Pommern 1250 , behövde området nya strukturer för att befästa Brandenburg-regeln. Den markgreve beviljade dominikan en stiftelse tillstånd så att de kan stödja konsolideringen. De första munkarna kom till staden 1275. Margrave Johann II anses vara grundaren och givaren av klostret .

Klostret var redan ett av de rikaste dominikanska klostren i mars 1308 , men år 1519 drabbades klostret av brand, vilket troligen påverkade dess ekonomiska situation. Det är inte känt om samhället kunde arbeta sig ur ekonomisk svårighet av sekulariseringen som följde 1545 .

Klostret har använts som museum sedan 1930. År 1945 flyttades delar av museets samling och återvände till sin ursprungliga plats 1987. Efter kriget återupptogs museearbetet i klostret 1957. Kyrkan har tjänat Nikolaigemeinde sedan 1577.

arkitektur

Den tregångiga tegelhallen kyrkan och klostret området tillsammans med en utvidgning, det tidigare biblioteket (idag säte för överinspektören för Uckermark) och en gård byggnad bildade kärnan i klostret. Klostret byggdes i fyra faser från 1275 till omkring 1500. Kyrkan invigdes till Heliga korset 1343. Kyrkan har använts av Nikolaikirchgemeinde sedan 1577, varför den nu kallas Nikolaikirche.

Konstruktionen av den gotiska klosterkyrkan kännetecknas av smala två- och tredelade traceryfönster efter modell av Chorin-klosterkyrkan . I det andra oket från väst, på norra sidan, finns en profilerad mantelportal med ögonfransar .

Kyrkans skepp stängs av korsvalv, stöds av åttkantiga pelare med delade bågar. En sakristi med korsvalv över en rund pelare lades till på körens södra sida.

Inredning

Den viktigaste utrustningen i klosterkyrkan är en altartavla från trä från 1609, som restaurerades 1873 och städades 1995. Den visar korsfästelsen i en klöverbågad nisch, som flankeras på sidan av relieffer av Kristi födelse och dop med pelare. Snidade figurer av Peter och Paul är ordnade ovanför den. Evangelisterna John och Matthew visas ovanför nischen. Understrukturen visar den sista måltiden som en lättnad med figurer av evangelisterna Lukas och Markus. I den övre änden visas uppståndelsen och uppstigningen.

En skål formade brons femtedel från Marienkirche är från omkring 1400. Foten står på tre stiliserade djur, den kopp bärs av tre manliga siffror som står på den nedre kanten av foten. På kupolen, under kölbågade arkader, finns skildringar av Deesis och de tolv apostlarna i basrelief.

En votivmålning från 1776 visar korsfästelsen framför Prenzlaus silhuett. Flera gravar och gravskrifter från 1600- till 1800-talet bör också nämnas.

Klosterbyggnad

Klosterbyggnaderna är ordnade som tvåvånings tegelbyggnader runt ett kloster från andra hälften av 1300-talet på kyrkans södra sida. Klostrets norra flygel har inte bevarats. Klosterbyggnaderna innehåller två tvågångshallar med korsvalv på åttkantiga pelare. Den tidigare sakristian har bevarats i äldre östra flygeln från den första halvan av den 14: e århundradet och sommar refektoriet i västra flygeln . Ett annat rum på en kvadratisk planlösning, det så kallade kvinnokapellet, är också anordnat i västra flygeln och visar ett stjärnvalv över en central pelare.

Klostret är en fredad byggnad .

litteratur

  • Georg Dehio : Handbok för de tyska konstmonumenten. Brandenburg. Deutscher Kunstverlag, München / Berlin 2000, ISBN 3-422-03054-9 , s. 885-887.
  • Stephan Diller, Cäcilia Genschow, Annegret Lindow: Dominikansk kloster Prenzlau. (= DKV art guide , Volym 499.) München 2009.
  • Lieselott Enders : Uckermark. Historia om ett Kurmark-landskap från 1100- till 1700-talet. (= Publikationer från Brandenburgs huvudarkiv , band 28.) Berlin 2008.
  • Katja Hillebrand: Prenzlau. Dominikanska. Konstruktion av klosterkomplexet. I: Heinz-Dieter Heimann, Klaus Neitmann , Winfried Schich och andra (red.): Klosterbok i Brandenburg. Handbok för kloster, pennor och befälhavare vid mitten av 1500-talet. Volym 2, Berlin 2007, s. 981-983.
  • Meinolf Lohtum: Dominikaner. I: Peter Dinzelbacher , James Lester Hogg (red.): De kristna ordens kulturhistoria i enskilda representationer (= Kröners fickutgåva . Volym 450). Kröner, Stuttgart 1997, ISBN 3-520-45001-1 , s. 117-142.
  • Cord Meckseper : Värmekällor. I: Deutsche Burgenvereinigung e. V. (red.): Slott i Centraleuropa. En manual. Volym 1: Design och utveckling. Stuttgart 1999, s. 295-299.
  • Franz Metzger, Karin Feuerstein-Prasser: Historien om det religiösa livet. Från början till nu. Freiburg et al.2006.
  • Falko Neininger: Prenzlau. Dominikanska. I: Heinz-Dieter Heimann, Klaus Neitmann, Winfried Schich et al. (Red.): Brandenburg klosterbok. Handbok för kloster, pennor och befälhavare vid mitten av 1500-talet. Volym 2, Berlin 2007, s. 978-981.
  • Winfried Schich: Prenzlau från att bli en stad till slutet av Ascan-regeln. Från andra hälften av 1100-talet till 1320. I: Klaus Neitmann, Winfried Schich (Hrsg.): Historien om staden Prenzlau. Horb am Neckar 2009, s. 27-62.
  • Matthias Schulz: Utvecklingen av Prenzlaus från 10-talet till 1727. (= material för arkeologi i Brandenburg , volym 3.) Rahden (Westfalen) 2010.
  • Joachim Zeune: Slott. Symboler för makt. En ny bild av det medeltida slottet. Regensburg 1996.
  • Gerd Zimmermann: Religiöst liv och levnadsstandard. Cura Corporis i orderbestämmelserna för tillfällig hög medeltid. (Oförändrad omtryck för hans 75-årsdag, redigerad av Ulrich Knefelkamp) Berlin 1999.

webb-länkar

Commons : St. Nicolaikirche (Prenzlau)  - Samling av bilder, videor och ljudfiler

Individuella bevis

  1. Information på klosterland.de. Hämtad 3 januari 2018 .
  2. Webbplats för Evangelical Church District Uckermark. Hämtad 3 januari 2018 .
  3. Lista över monument över delstaten Brandenburg: distrikt Uckermark (PDF) Brandenburgs statskontor för monumentbevarande och statligt arkeologiskt museum

Opiniones de nuestros usuarios

Dick Sjöberg

Äntligen en artikel om Dominikanska klostret Prenzlau som är lättläst.

Ann Lindblom

Det var ett tag sedan jag såg en artikel om _variabel skriven på ett så didaktiskt sätt. Jag gillar det.

Monika Nyberg

Jag behövde hitta något annorlunda om Dominikanska klostret Prenzlau, vilket inte var det typiska som alltid läses på internet och jag gillade den här artikeln av Dominikanska klostret Prenzlau.