Dominikanska klostret i Frankfurt am Main



Internet är en outtömlig källa till kunskap, även när det gäller Dominikanska klostret i Frankfurt am Main. Århundraden av mänsklig kunskap om Dominikanska klostret i Frankfurt am Main har lagts och läggs fortfarande på nätet, och det är just därför som det är så svårt att få tillgång till det, eftersom det finns platser där det kan vara svårt eller till och med omöjligt att navigera. Vårt förslag är att du inte ska skeppsbrutet i ett hav av uppgifter om Dominikanska klostret i Frankfurt am Main och att du snabbt och effektivt ska kunna nå alla visdomens hamnar.

Med detta mål i åtanke har vi gjort något som går utöver det uppenbara, nämligen att samla in den mest aktuella och bäst förklarade informationen om Dominikanska klostret i Frankfurt am Main. Vi har också ordnat den på ett sätt som gör den lätt att läsa, med en minimalistisk och trevlig design som garanterar den bästa användarupplevelsen och den kortaste laddningstiden. Vi gör det enkelt för dig så att allt du behöver oroa dig för är att lära dig allt om Dominikanska klostret i Frankfurt am Main! Så om du tycker att vi har uppnått vårt syfte och du redan vet vad du ville veta om Dominikanska klostret i Frankfurt am Main, vill vi gärna ha dig tillbaka i sapientiasv.com:s lugna hav när din hunger efter kunskap väcks på nytt.

Det dominikanska klostret i Frankfurt am Main är säte för Evangelical City Deanery Frankfurt am Main och Offenbach och Evangelical Regional Association , en sammanslutning av Frankfurt och Offenbach evangeliska samfund. Synoden för den evangeliska kyrkan i Hessen och Nassau träffas också i det dominikanska klostret, vanligtvis två gånger om året.

Klostret, som grundades 1233, och dess rika ägodelar kom i stadens händer 1803. Den förstördes fullständigt i ett luftangrepp 1944 och byggdes om från 1955 till 1957 av arkitekten Gustav Scheinpflug på den gamla planlösningen och i de gamla proportionerna i stil med efterkrigstiden . Av den ursprungligen gotiska strukturen återstår bara kyrkan för den heliga andens kyrka , byggd 1470 i sengotisk stil .

berättelse

Den Heller Altaret i Dominikanska kyrkan

Grund och framsteg

År 1233 grundade dominikanernas ordning , även känd som predikarmunkar , en första filial i Frankfurt, som till en början endast omfattade två eller tre bröder. De kom på kejsarens och påvens förbön för att förbättra stadens moraliska förhållanden och för att avvärja djävulsdyrkan, vanhelgningen av altarets sakrament och otukt . Staden välkomnade dem därför med välvilja och tilldelade dem en bit mark inte långt från poolen, alldeles intill den medeltida Staufen -muren . Här byggde bröderna först ett litet fyrrumshus, som senare fungerade som ingången till klosterkomplexet. År 1238 började ordern bygga det faktiska klostret, som skulle ge plats för minst 10 till 12 bröder. Eftersom staden och dess medborgare redan var mycket upptagna på grund av nybyggnationen av den kollegiala kyrkan St Bartholomew , som invigdes 1239, var dominikanerna beroende av allmosor utifrån för sitt projekt. Konstruktionen gick därför bara långsamt framåt. År 1245 stod klostrets byggnader färdiga. Konstruktionen av den tre-gångiga hallkyrkan som ligger söder om den på Dominikanergasse drog dock ut i några år. En påvlig tjur av eftergivenhet den 30 maj 1259 visar att kyrkan redan var invigd vid den tiden. Förutom det höga altaret som invigdes till Jungfru Maria , intygas invigningen av flera andra altare under åren 1279, 1280 och 1283.

Klosterets storhetstid på 1300 -talet

Bland de fem religiösa bosättningarna som uppstod i Frankfurt under en period av snabb befolkningstillväxt på 1200 -talet var det dominikanska klostret det näst äldsta och största efter Teutonic Order House, före karmelitklostret och barfota klostret . Det lockade viktiga forskare och predikanter - till exempel stannade Albertus Magnus ett tag i Frankfurtkonventionen när han återvände från Regensburg till Köln 1262 - och fick många donationer och stiftelser från Frankfurts medborgare som bidrog till att utrusta kyrkan. Efter den kejserliga kollegiala kyrkan St Bartholomew var den gotiska klosterkyrkan den största och rikast dekorerade kyrkan i Frankfurt och var platsen för viktiga händelser i rikets historia. Till exempel valdes kungarna Adolf von Nassau (1292), Heinrich VII. Von Luxemburg (1308) och Günther von Schwarzburg (1349) till det dominikanska klostret eftersom St.

Även i konflikten mellan kejsaren Ludwig den bayerska och påven Johannes XXII. klostret drogs in i det. År 1324, i Sachsenhausen -benämningen, hade kejsaren avvisat påvens anspråk på godkännande av ett kungaval efter att påven tidigare hade förklarat honom avsatt och förbjuden från kyrkan . I denna konflikt förblev Frankfurt lojal mot kejsaren, som hade främjat den med många privilegier. Därför ockuperade påven staden med interdiken och förbjöd prästerskapet från några kyrkliga handlingar. Dominikanerna följde denna begäran och blev därför utvisade från Frankfurt och andra platser 1330. Endast på begäran av rådet och medborgarna ville kejsaren tillåta dominikanerna igen, under villkoret "av Kaysserens rättvisa mot påven vid offentlig predikning för folket och predikade, borde päbst vara underordnad Kayser, då de skulle inte ha någon makt i regementet och borde anförtro dem ensam den andliga administrationen av kyrkokontoret och något liknande att lära av occano och andra auktoriteter . Med ett brev av den 17 augusti 1337 följde kejsaren medborgarnas begäran, men tvingade dominikanerna att sjunga och läsa som andra präster och att inte göra något mot kejsaren och hans lojala prästerskap "varken med ord eller med verk".

År 1359 placerade kejsar Karl IV dominikanerna under hans skydd, ett privilegium som regelbundet bekräftades av hans efterträdare.

Utveckling under senmedeltiden

Den 11 mars 1486, lördagen efter Laetare , dog kurfursten Albrecht Achilles i Brandenburg , som vistades i Frankfurt för valet av Maximilian I , av en stroke under daglig bön i klostret . Hans hjärta begravdes under en malmplatta i Dominikanska kyrkans kör. Förutom väljarna deltog många biskopar och prinsar som samlats i Frankfurt i begravningsgudstjänsten.

Vid denna tid, öster om klostret, sträckte sig Judengasse längs Staufen -muren , där alla Frankfurt -judar måste leva sedan 1462 ( residens ). En vakttorn i Staufen -muren , Mönchsturm uppkallad efter dominikanerna , stack ut i det judiska området. På grund av deras närhet kan det uppstå konflikter mellan dominikaner och judar om och om igen.

I norr fanns ett kloster grundat av Metza Gerliben från Frankfurt 1336 . Dess cirka 50 invånare tillhörde ett religiöst samfund i Beguines som levde enligt den dominikanska ordningen, men bara fick avlägga ett löfte under en begränsad tid och kunde lämna samhället när som helst. B. att gifta sig. Nonnengäßchen har fått sitt namn efter Beguine -klostret , en smal anslutningsgata mellan Klostergasse och Fahrgasse . År 1452 skänkte Anna Rosenberger , änka efter lekmannadomaren och borgmästaren Henne Rosenberger, sin egendom till startmannen. Sedan dess har det ursprungliga klostret kallats Rosenberger Einung .

Söder om klostret låg Kompostellhof , ett vandrarhem för St. James -pilgrimer som drivs av Teutonic Order House i Sachsenhausen .

På 1400 -talet utvidgades det dominikanska klostret avsevärt. År 1449 byggdes ett kloster , som utökades igen 1499 så att det stängdes i alla fyra riktningarna. Klosterbiblioteket var det största i Frankfurt, dess viktiga men okatalogiserade samlingar föll senare på stadsbiblioteket .

Bland de fyra som byggdes på 1400 -talets kapell i klosterkyrkan 1414 invigdes kallades Gamla kapellet för rådmän John Monis och hans fru Adelaide av Fochen den första. Den var tillgänglig direkt från klostret och fungerade som ett sakristi ett tag . Mellan 1470 och 1472 byggdes klosterkyrkens kör åter i sengotisk stil av Jörg Österreicher . Detta avslutade i huvudsak klostrets utveckling när det gäller byggnadshistoria.

Sent medeltida stiftelser

Genom donationer från rika patricier , inklusive tyghandlaren Jakob Heller , fick kyrkan många altartavlor i slutet av 1400 -talet och början av 1500 -talet. Det viktigaste verket är Heller -altaret , donerat 1507 , ett verk av Albrecht Dürer och Mathias Grünewald .

Högaltaret med en altartavla från 1496 gjordes 1500/1501 av Hans Holbein den äldre. Ä. och utökade sin verkstad med flera tabletter och en predella . Utsidan av altarvingen visade Kristi släktträd i två paneler till vänster , dominikanernas släktträd till höger. De inre sidorna innehöll åtta scener från Kristi passion och fyra scener från Marias liv, predellan en skildring av nattvarden och till vänster och höger inträdet av Jesus i Jerusalem och tvättning av fötterna på Petrus .

Omkring 1505 ett brödraskap donerade Anne altare i Master of Frankfurt , en okänd holländska målare. Andra viktiga konstverk var skildringen av Kristus i templet av Martin Caldenbach från omkring 1509 till 1510 , den Johannes altare skapade av Hans Baldung Grien runt 1520 och Anna själv med Saint Barbara och Saint Apollonia av Hans von Kulmbach, som målades ungefär samtidigt .

Nedgång

Klosterets storhetstid slutade med reformationens införande i Frankfurt 1533. Rådet förbjöd inledningsvis bröderna från att predika offentligt och planerade att använda den tidigare privilegierade kyrkliga egendomen för offentliga uppgifter. I synnerhet ville han att fastigheten som donerats av Frankfurts medborgare skulle inventeras och övervakas av stadsklostret. År 1537 inledde Order of Provincial en stämning mot staden inför kejserliga domstolen . Rådet drog sedan tillbaka sina planer för att inte komma i öppen konflikt med kejsaren. Det dominikanska klostret förblev som en katolsk enklav i staden, som hade blivit nästan rent luthersk, fram till sekulariseringen 1803. Under denna tid genomgick komplexet endast mindre förändringar, det mest märkbara var en barockförlängning byggd omkring 1680 framför kyrkans västra fasad. År 1685 undertecknade grannkvinnoklostret Beguines ett kontrakt med dominikanerna, baserat på vilket prioren i det dominikanska klostret var tvungen att läsa dem en mässa varje morgon. I gengäld åtog de sig att tvätta och stryka munkarnas kläder och att städa redskapen. Under 1700 -talet gick Beguines med i det dominikanska samhället.

På 1700 -talet var klostret mötesplatsen för de mest årliga distriktsmötena i Kurrheinischen och Oberrheinischen Reichskreis . År 1790 upplöste ärkebiskopen av Mainz Dominikanska konventionen och förvandlade den till en världsandlig förening, Congregatio ad Sanctum Fridericum .

sekularisering

Med Reichsdeputationshauptschluss föll det dominikanska klostret till den fria kejserliga staden Frankfurt 1803 . På 1800 -talet tjänade klostret olika syften, inklusive: som en tidning för de samlingar som kom i kommunal ägo under sekulariseringen och som ett varuhus. Det faktum att samlingarna inte skingrades är tack vare dåvarande storhertigen Carl von Dalberg , som köpte 82 viktiga målningar med egna medel 1809 till en uppskattning av 806 gulden och gav dem i present till museet , ett samhälle som grundades av Frankfurts medborgare för vård av musorna och för att främja konst . Förutom de nämnda altartavlorna innehöll samlingen också verk av Hans von Aachen och Philipp Uffenbach . De flesta av dessa bitar finns nu i Historiska museet eller på permanent lån från Städel .

Rivningen av klosterkyrkan, som redan var planerad 1875, förhindrades - till skillnad från den närliggande Johanniterkirche - från ett framgångsrikt ingripande av den preussiska generalkonservatorn Ferdinand von Quast . Ytterligare ett försök till rivning förhindrades 1884, men kyrkan byggdes sedan om från 1885 till 1889. Från och med då delade en massiv mur kyrkans långhus . Den östra halvan med kören inrättades som ett gym för Arnsburgskolan inrymd i klosterbyggnaderna . Skåpets västra sida fick ett orgelgalleri samt några sidorum som garderober och kassaregister och användes i framtiden som konsert och stadshus. Målningen skapades av Atelier Linnemann från Frankfurt. Först på 1920 -talet restaurerades kyrkan och 1800 -talets vanhelgande insatser togs bort.

Nationalsocialism, bombkrigföring och återuppbyggnad

Före andra världskriget var klostret säte för Museum of Prehistory and Early History , dagens arkeologiska museum , beläget i det tidigare karmelitklostret . Enligt vissa källor fungerade kyrkan också som ett förråd för de konfiskerade konstskatterna hos deporterade judiska medborgare .

Den 18 mars 1944 förstördes kyrkan av en av flygattackerna på Frankfurt am Main , och efterkrigstiden rensades dess spillror förutom resterna av kören och nordväggen.

År 1953 byttes Paulskirche och Weißfrauenkirche, som förstördes och inte byggdes om under andra världskriget, mot det dominikanska klostret och den dominikanska kyrkan genom ett donationsavtal mellan staden och den protestantiska samhällsföreningen . Staden gav arkitekten Gustav Scheinpflug i uppdrag att bygga om klostret . På andra advent 1961 invigdes den återuppbyggda kyrkan igen. Den bär det traditionella namnet på den heliga ande kyrkan. Redan 1840 fanns en protestantisk kyrka av den heliga anden i Frankfurt , som hade kommit fram från kyrkan för den helige andes sjukhus .

Dominikanska klostret idag

Idag är klostret säte för den protestantiska stadsdekanens kontor och den protestantiska regionala föreningen, där Frankfurt -församlingarna och dekanernas kontor har samlats för att organisera gemensamma uppgifter inom områdena administration, utbildning, diakoni, pastoral vård och rådgivning, ungdomsarbete , och migration och flyktinghjälp mer effektivt. Den 1 januari 2019 anslöt sig de tio evangeliska samfunden i Offenbach till stadsdekanens kontor och regionföreningen.

Tillståndet synoden av den EKHN (Evangeliska kyrkan i Hessen och Nassau) möter också här - vanligtvis två gånger om året .

arkitektur

Klosterkyrkan var en tidig gotisk hallkyrka med tre gångar, 53,60 meter lång och 15,60 meter bred, utan tvärgående. Det byggdes huvudsakligen av enkla stenbrott , några huggade kuboider användes också. Det breda huvudskottet hade åtta vikar som , med undantag för det rikt dekorerade stjärnvalvet i den västligaste viken, var utformade som enkla ribbade valv . Valven i söder och den något smalare norrgången var ungefär en till två meter lägre än den 11,60 meter höga huvudbyggnaden. Valven stöddes av sju par enkla runda pelare med en bas av plattor och fasor och osmyckade, koppformade huvudstäder . Skeppet bar ett åttkantigt gotiskt tak torn ovanför det östra paret av pelare . De kapell på södra sidan av kyrkan revs omkring 1820.

I bombningen den 18 mars 1944 förstördes mittkyrkan och några ok i sidogångarna av hög explosiva bomber och kyrkans inre brann ut. Körvalven, en stor del av långhusets pelare och flera valv i sidogången hade kvar. De kollapsade dock 1954 innan rekonstruktionen började. Av den ursprungliga kyrkan bevaras endast ytterväggarna i kören som består av ett ok, bestående av ett ok med korsryggat valv och fem åttonde änden , samt spåren av tre av de fem körfönstren. Det tidigare sakristiet (nu känt som refteriet ) och klostrets kapitelhus har bevarats i en sådan omfattning att deras kvarlevor kunde integreras i den nya byggnaden.

Den nya byggnaden av Heiliggeistkirche mellan 1958 och 1961 baserades på rekonstruktionstidens osminkade estetik . Endast kören restaurerades enligt den gamla modellen. Det nya långhuset var återigen uppdelat i tre skepp av två rader pelare. De befintliga fundamenten återanvändes, men av strukturella skäl ändrades lastfördelningen på ett sådant sätt att pelarstödet tar högre belastning än i den tidigare byggnaden, medan ytterväggarna avlastades. Den nya byggnaden är också över 10 meter kortare än den gamla klosterkyrkan. Idag erbjuder Heiliggeistkirche plats för cirka 700 besökare.

Konst och kultur

Många kulturella evenemang äger rum i det dominikanska klostret och den heliga andens kyrka. B. Utställningar och kyrkomusikkonserter. Från 1975 till 2007 spelade Volkstheater Frankfurt varje sommar på en utomhusscen på klostrets innergård. Konsertserien för Frankfurt Church Music Association har pågått i Heiliggeistkirche sedan 1960 -talet och Frankfurt -orgeldagarna varje höst sedan 1979 , en serie med 8 till 10 orgelkonserter på på varandra följande söndagar.

Inredning

Huvudorgel

År 1961 byggde orgelföretaget Walcker från Ludwigsburg huvudorgeln med 38 klingande stopp vid den tiden. I Frankfurt var det ett av de första organen med en "spansk trumpet" (horisontellt vassregister).

Många ändringar och tillägg gjordes under åren 1980 under ledning av Frankfurts kyrkomusiker Herbert M. Hoffmann för att göra det ursprungligen rent neo-barocka instrumentet användbart för konsertanvändning och presentation av romantisk orgelitteratur. Idag har orgeln 40 klingande register, loopvindor med mekaniskt spel och elektrisk stoppåtgärd samt elektriska kopplingar.

År 2013 genomfördes en allmän översyn av Orgelbau Göckel, Mühlhausen / Rettigheim.

Jag är positiv C-g 3
1. Täckt 8: e
2. Vassflöjt 4
3. Rektor 2
4: e Zimbel III 1 '
5. Dulcian 16
6: e Trähylla 8: e
Tremulant
II Hauptwerk C - g 3
7: e Drönare 16
8: e. Rektor 8: e
9. Vassflöjt 8: e
10. Gemshorn 8: e
11. oktav 4
12: e Natt horn 4
13. Femte 2 2/3 '
14: e Rektor 2
15: e Blandning VI 1 1/3 '
16. Chamade 8: e
III Swell C - g 3
17: e Täckt 8: e
18: e Violflöjt 8: e
19: e Voix Celeste 8: e
20: e Rektor 4
21. altfiol 4
22: a Nasard 2 2/3 '
23 Spetsig flöjt 2
24. tredje 3/5 '
25: e Femte 1 1/3 '
26 Sif flöjt 1 '
27 Skarp V 1 '
28. oboe 8: e
Tremulant
Pedal C - f 1
29 Rektor 16
30: e Subbas 16
31. Femte bas 10 2/3 '
32. Oktavbas 8: e
33. Täckt bas 8: e
34. oktav 4
35. Bondeflöjt 2
36. Blandning VI 2 2/3 '
37. Bombard 32
38. trombon 16
39. Trumpet 8: e
40. Trumpet 4 '
  • Koppling : I / II, III / II (även som suboktavkoppling), III / I (även som suboktavkoppling), III / III (som suboktavkoppling), I / P, II / P, III / P
  • Kompositörkombinationer (4000)

Avlägset organ

Sedan 2014 har Heiliggeistkirche haft en digital avlägsen orgel, som är installerad i kyrkans kör, osynlig för besökare.

Orgeln kan spelas från huvudkonsolen i galleriet via det Hauptwerk digitala systemet.

II Grand Orgue C-g 3
Bourdun 16 '
Montre 8 '
Bourdon 8 '
Flûte Harmonique 8 '
Viol 8 '
Prestant 4 '

Prestant 4 '

Flûte Douce 4 '
Femte 2 2/3 '
Dubbel 2 '
Plein Jeu II brottades
Bombarde 16 '
Trumpet 8 '
Clairon 4 '
Jag är positiv C - g 3
Rektor 8 '
Cor de Nuit 8 '
Salicional 8 '
Unda Maris 8 '
Prestant 4 '
Flûte Douce 4 '
Nazard 2 2/3 '
Dubbel 2 '
Tierce 1 3/5 '
Piccolo 1 '
Basson 16 '
Trumpet 8 '
Basson 8 '
III Skäl C-g 3
Quintaton 16 '
Diapason 8 '
Flûte Traversière 8 '
Viole de gambe 8 '
Voix Celeste 8 '
Flûte Octaviante 4 '
Octavin 2 '
Cornet V ringde
Plein Jeu IV ringde
Basson 16 '
Trumpet 8 '
Clairon 4 '
Basson et Hautb. 8: e
Voix Humaine 8 '
Tremolo
Pedaler C - f 1
Rektor 32 '
Soubasse 16 '
Contrebasse 16 '
Oktavbas 8 '
Flûte Champ. 4 '
Contre bomb. 32 '
Bombarde 16 '
Trumpet 8 '

Anslutning

GOO Gr.

Positivt à GO

Récit à GO

Récit à GOO Gr.

Récit à Positif

Récit Unisson

Récit O. Ai.

Sonetter

Tirasses-GO à Péd.

Tirasses-Po. à Péd.

Tirasses-R. à Péd.

Hårkam. de la Péd.

Hårkam. du går

Hårkam. du positiv

Hårkam. du Récit

GO Unisson


Ljudprover av organen finns på youtube.

Klockor

År 1958 fick Heiliggeistkirche en liten peal från tre klockor från bröderna Rincker. Tillsammans väger de 841 kg. Klockorna är en del av Frankfurts stadsklockor och utgör en diskant till katedralens klockor, eftersom strejkerna sammanfaller med de av de tre minsta klockorna i domkyrkan.

Nej. Efternamn Nominell
(16: e)
Vikt
(kg)
Diameter
(mm)
inskrift
1 Holy Spirit Bell a 1 2 391 883 Herre Gud, heliga Ande
2 Vittnesklocka h 1 ± 0 267 787 Ni borde vara mina vittnen
3 Böneklocka cis 2 +1 183 697 Be utan att sluta

litteratur

  • Kurt Beck: Det dominikanska klostret i Frankfurt am Main. I: Publikationsserie av Evangelical Regional Association Frankfurt am Main. Volym 1. Evangelical Regional Association Frankfurt 1977.
  • Friedrich Bothe : Historien om staden Frankfurt am Main. Verlag Wolfgang Weidlich, Frankfurt 1977, ISBN 3-8035-8920-7 .
  • Konrad Bund (red.): Frankfurter Glockenbuch. Waldemar Kramer Verlag, Frankfurt 1986, ISBN 3-7829-0211-0 .
  • Frankfurt Historical Commission (red.): Frankfurt am Main - Stadens historia i nio bidrag. (=  Publikationer från Frankfurt Historical Commission . Volym XVII ). Jan Thorbecke, Sigmaringen 1991, ISBN 3-7995-4158-6 .
  • Wolf-Christian Setzepfandt : Arkitekturguide Frankfurt am Main / Arkitekturguide . 3. Utgåva. Dietrich Reimer Verlag, Berlin 2002, ISBN 3-496-01236-6 , sid. 4 (tyska, engelska).

webb-länkar

Commons : Dominikanerkloster (Frankfurt)  - Album med bilder, videor och ljudfiler

Individuella bevis

  1. ^ Franz Henel: Dominikanska kyrkan i Frankfurt. Från deras byggnad och kulturhistoria. I: Frankfurter Kirchliches Jahrbuch 1959, s. 9 ff.
  2. a b Adolph Meurer, vikten av det ombyggda dominikanska klostret när det gäller konsthistoria och kejserlig historia. I: Frankfurter Kirchliches Jahrbuch. 1958, s. 149 ff.
  3. Franciscus Jacquin: adminiculum ad notitiam conventus ordinis praedicatorum in Civita francofurtana. Krönika om Dominikanska konventionen i Frankfurt, Frankfurt am Main 1777. Bok 16a, s. 68.
  4. ^ HH Koch: Det dominikanska klostret i Frankfurt am Main. 13 till 16 -talet. Freiburg 1892, s. 44
  5. ^ G. Edelmann, Om byggnadshistorien för den dominikanska kyrkan i Frankfurt am Main. I: Historiska museets skrifter. XI, Frankfurt am Main 1958, s.46.
  6. Church Music Association Frankfurt am Main. Hämtad 2 november 2020 .
  7. a b Orgeldagar i Frankfurt - Orgel i Heiliggeistkirche. Hämtad 2 november 2020 .
  8. Frankfurt Orgeldagar - YouTube. Hämtad 4 november 2020 .

Opiniones de nuestros usuarios

Tom Danielsson

I det här inlägget om Dominikanska klostret i Frankfurt am Main har jag lärt mig saker jag inte visste, så jag kan gå och lägga mig nu.

Anders Strandberg

Artikeln om Dominikanska klostret i Frankfurt am Main är komplett och väl förklarad. Jag skulle inte lägga till eller ta bort ett kommatecken.

Sara Bengtsson

Jag har tyckt att informationen jag har hittat om Dominikanska klostret i Frankfurt am Main är mycket användbar och njutbar. Om jag var tvungen att sätta ett 'men' kan det vara så att det inte är tillräckligt omfattande i sin formulering, men annars är det jättebra.