Dominik Avanzo



Internet är en outtömlig källa till kunskap, även när det gäller Dominik Avanzo. Århundraden av mänsklig kunskap om Dominik Avanzo har lagts och läggs fortfarande på nätet, och det är just därför som det är så svårt att få tillgång till det, eftersom det finns platser där det kan vara svårt eller till och med omöjligt att navigera. Vårt förslag är att du inte ska skeppsbrutet i ett hav av uppgifter om Dominik Avanzo och att du snabbt och effektivt ska kunna nå alla visdomens hamnar.

Med detta mål i åtanke har vi gjort något som går utöver det uppenbara, nämligen att samla in den mest aktuella och bäst förklarade informationen om Dominik Avanzo. Vi har också ordnat den på ett sätt som gör den lätt att läsa, med en minimalistisk och trevlig design som garanterar den bästa användarupplevelsen och den kortaste laddningstiden. Vi gör det enkelt för dig så att allt du behöver oroa dig för är att lära dig allt om Dominik Avanzo! Så om du tycker att vi har uppnått vårt syfte och du redan vet vad du ville veta om Dominik Avanzo, vill vi gärna ha dig tillbaka i sapientiasv.com:s lugna hav när din hunger efter kunskap väcks på nytt.

Dominik Avanzo (född 3 januari 1845 i Köln ; 8 november 1910 i Wien ) var en tysk-österrikisk arkitekt .

Liv

Hans föräldrar var Johann Baptist och Christine (f. Eick) Avanzo. Faderns familj kom ursprungligen från Sydtyrolen. I Köln drev familjen en pappersaffär och ett konstförlag .

Dominik Avanzo deltog i arkitektskolan i Köln tillsammans med Carl Bolle. Han avslutade sin vidareutbildning med Heinrich Wiethase från 1866 till 1870 och gjorde flera studieresor till Belgien, Frankrike och Italien. År 1874 åkte Avanzo till Wien i studion av Friedrich von Schmidt , som vid den tiden redan var byggmästare för Stefansdomen i Wien . Tillsammans med Paul Lange blev Avanzo egenföretagare som arkitekt 1880; kontoret var på Berggasse 9 på Alsergrund. Ett år senare, 1881, blev Avanzo professor vid det tekniska handelsmuseet i Wien.

Avanzo begravdes på Wiens centrala kyrkogård .

Karriär som arkitekt

Tack vare sina föräldrars verksamhet - i hans förlag, gjorde hans far populära tavlor och konsttryck av kända konstnärer - Dominik Avanzos talang för konst vaknade snabbt. Så han bestämde sig för att arbeta som arkitekt och, på rekommendation av sin lärare Withase, åkte till Wien för att träffa Friedrich von Schmidt. Avanzo arbetade ett tag som möbelsnickare och fick mestadels inredning. Avanzo designade många konst- och hantverksföremål, som också väckte stor uppmärksamhet från Technological Craft Museum, hans talang förblev inte dold och han fördes till skolan som professor. Som en eftertraktad restauratör av gotiska kyrkor var Avanzo främst ansvarig för deras inredning i neo-gotisk stil. I Heiligenkreuz och Lilienfeld har han ersatt barockarmaturerna med "snygga" nygotiska. Avanzo spelade också en ledande roll i renoveringen av många slott som Oslavan, Achleiten och Grünschitz.

Han designade (tillsammans med Paul Lange) de två skolbyggnadskomplexen i Hegelgasse i det första distriktet i Wien, villor i Kaltenleuthaben och även monument som gravminnet Knight of Ghega på centralkyrkogården i Wien.

Som ordförande för "Photographers Committee" initierade han fotografisk dokumentation av byggnader, interiörer, portaler och andra föremål från Biedermeier-perioden . Avanzo publicerade också provark för skåpmakare och hemmabruk.

Status

Genom sitt arbete för katedralbyggaren Friedrich von Schmidt blev Avanzo en expert i gotisk stil och fick prestigefyllda restaureringsuppgifter. De viktigaste orderna var i Heiligenkreuz och Lilienfeld. Renoveringsarbetet i de två pennorna har inte fått universellt beröm. Badener Bezirksblatt den 9 september 1886 kritiserade försummelsen av barockskulpturer. Avanzos ansats ansågs vara puristisk av kritikerna. Friedrich von Schmidt å andra sidan gav Avanzo goda referenser för cisterciensprojekten och ansåg honom vara en värdig arkitekt för denna typ av uppdrag. Avanzo satsade inte bara på återförhandling genom att ta bort barockarmaturer, utan uttalade sig också för en ren stil -förhandling, motsvarande byggfaserna på 1200-talet.

I sina egna byggprojekt visade Avanzo sig vara en mångsidig historiker. Han härledde valet av stil från respektive förening med byggnaden. Han gillade att välja former av italiensk renässans för skolbyggnaderna, eftersom han betraktade det som utbildningstiden. För värdshuset "Zur Güldenen Waldschnepfe" valde Avanzo romantiska motiv som arkader, ett rikt taklandskap och asymmetriska mönster som får byggnaden att se ut som ett värdshus från 1600-talet.

Avanzo var en arkitekt som var strikt engagerad i tradition. Det skulle därför vara ett misstag att leta efter innovativa designelement i honom. Hans öppenhet gentemot moderna krav är ändå tydlig i hans uppfyllande av praktiska krav, såsom byggprojektet vid det anatomiska institutet.

Arbetar

Bostads- och kommersiella byggnader

  • 1884: bostadsbyggnad, Wien 6, Magdalenenstrasse 29 (förmodligen endast utformningen av fasaddekorationen med sgraffiti och mosaik ; ej bevarad)

Offentliga byggnader

Fontänhuset i Lilienfeld Abbey , byggt av Dominik Avanz i nygotisk stil 1886/87 .
  • 1860 Tomb för Karl Ritter von Ghega, Zentralfriedhof Gruppe 32A / 24, Wien 11 (med Paul Lange, närmare konkurrens)
  • 18721894 cistercienserkloster och kollegialkyrka Heiligenkreuz (omfattande restaurerings- och regotiseringsarbete),
  • 18851887 högaltare och predikstol i Heiligenkreuz
  • 18741898 Cistercienserkloster Lilienfeld (omförhandling av klostret, nybyggnad och inredning av fontänhuset, portalen till det tidigare refterhuset, kapitelhuset etc.)
  • 18831894 Gasthaus "Zur güldenen Waldschnepfe", Wien 17, Dornbacherstraße 88 (med Paul Lange, öppnades inte igen efter andra världskriget )
  • 18831889 församlingskyrka Maria Raisenmarkt, Gem. Alland, Bez. Baden, Niederösterreich (ombyggnads- och renoveringsbyggnader)
  • 18831885 kk lärarutbildningsinstitut, handelshandelsskola, skolboksförläggare, Wien 1, Fichtegasse 4 / Hegelgasse 14 / Schwarzenbergstrasse 57 / Schellinggasse 13 (med Paul Lange, idag Higher Techn.
  • 1885 Cistercian kloster Neukloster , Wiener Neustadt (renoverings- och omorganisationsarbete)
  • 1885 Byggande av Döblinger Friedhofs, Wien 19, Hartäckerstraße 95 (med Paul Lange, utvidgades därefter flera gånger)
  • 1886 Anatomical Institute of the University of Vienna, Vienna 9, Währinger Straße 11-13 (med Paul Lange, 1884 närmare konkurrens, i stället för den gamla gevärsfabriken; fasaden förenklades efter krigsskador, föreläsningssalens möbler förstördes 1980)
  • 1886 Ghega-monument, Wien 11: e, centrala kyrkogården
  • 1888 Stadskontor Lilienfeld (Dörfl)
  • 1888 Abbot Alberich Heidmanns kryptkapell, Lilienfeld kyrkogård, Nedre Österrike
  • 1889 kyrkogårdskapell, Heiligenkreuz, distriktet Baden
  • 19011905 Ramsau församlingskyrka, distrikt Lilienfeld (nygotiska anpassningar)

Inredningsdesign

  • Design för möbler och inredning, belysningsarmaturer och olika små apparater

Orealiserade projekt

  • Stadshuset för Hamburg 1876 (tävling, 2: a pris)
  • 1877 Matsalsinredning, Hannover (tävling, 1: a pris)

svälla

Avanzos skrifter

  • Utkast för industriella föremål av trävarv tillsammans med en kurs. Wien 188289.
  • Renässansmöbler med karaktär från 1400- och 1500-talen. Wien 188485.
  • med Paul Lange: Besök av KIAs anatomiska institut av medlemmarna i ÖIAV . I: Wochenschr. d. Österrikisk Ing. Och Arch. Association. 11, 1886, s. 232f.
  • med Paul Lange: Imperial and Royal Anatomical Institute i Wien. I: Allgemeine Bauzeitung. 54, 1889, s. 35ff.
  • Liljan i medeltida konst. I: ZÖIAV. 54, 1902, s. 329f.
  • Den externa pussningen av stenbrickan under den gotiska eran. I: ZÖIAV. 55, 1903, s.11.
  • Gotisk terrakottatrottoar i den kollegiala kyrkan av Heiligenkreuz. I: ZÖIAV. 55, 1903, sid 636ff.

Arv och arkiv

  • ÖIAV arkiv; Registrera kontor för församlingarna St.Leopold Wien 2 och St.Laurenz am Schottenfeld

litteratur

  • Anonym: Professor Dominik Avanzo. I: Deutsche Bauzeitung. 44, nr 104-105, 1910, s. 868. (Nekrolog)
  • Anonym: [nekrolog]. I: Kommunikation från Imperial and Royal Technological Trade Museum i Wien. 20, nr 3 och 4, 1910, s. 150f.
  • Utställningskatalog: 1000 år Babenberger i Österrike. Lilienfeld Abbey. Wien 1976, s. 168, s. 335.
  • A. Kieslinger: Stenarna i Wien Ringstrasse. I: R. Wagner-Rieger (red.): Wiener Ringstrasse. Volym 4, Wiesbaden 1972.
  • P. Kortz: Wien i början av 1900-talet. 2 volymer. Wien 1906.
  • D. Frey (red.): Monumenten i det politiska distriktet i Baden. Wien 1924.
  • M. Paul: Teknisk guide genom Wien. Wien 1910.
  • R. Schmidt: Wiener Künstlerhaus 18611951. Wien 1951, s.62.
  • R. Wagner-Rieger: Wiens arkitektur på 1800-talet. Wien 1970.
  • R. Wagner-Rieger (red.): Konstverket i bilden. I: Wien Ringstrasse. Volym 1, Wiesbaden 1969.
  • A. Wielemans: Prof. Arch. Dominik Avanzo, d. 8 november 1910. I: ZÖIAV 62. 1910, s. 756f. (Nekrolog med bild)

uppslagsverk

  • Achl. III / 2; Dehio Wien / 1 (1: a distriktet); Dehio Wien / 2 (II.-IX.u.XX.Dez.)
  • Avanzo, Dominik. I: österrikiska biografiska lexikonet 18151950 (ÖBL). Volym 1, Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien 1957, s.38.
  • Dehio Wien / 3 (X.-XIX.u.XXI.-XXIII.Dez.); Dehio Nedre Österrike / Nord
  • L. Eisenberg: Det andliga Wien. Wien 1893.
  • L. Hirsch: Kejsaren. Österrikiska Franz Joseph Order och dess medlemmar. Wien 1912.
  • H. Kosel: tysk-österrikisk konstnär och författarlexikon. Wien 1902.
  • S. Waetzoldt: Bibliografi om arkitektur under 1800-talet. Nendeln 1977.

Utställningar

  • 1880 handelsutställning i Wien

webb-länkar

Opiniones de nuestros usuarios

Eva Pedersen

Jag tycker att det här inlägget om Dominik Avanzo är formulerat mycket intressant, det påminner mig om mina skolår. Vilka vackra tider, tack för att du tog mig tillbaka till dem.

Anna Ericson

Jag behövde hitta något annorlunda om Dominik Avanzo, vilket inte var det typiska som alltid läses på internet och jag gillade den här artikeln av Dominik Avanzo.

Monica Ljungberg

Inlägget om Dominik Avanzo har varit mycket användbart för mig.