Domingo Cura



Internet är en outtömlig källa till kunskap, även när det gäller Domingo Cura. Århundraden av mänsklig kunskap om Domingo Cura har lagts och läggs fortfarande på nätet, och det är just därför som det är så svårt att få tillgång till det, eftersom det finns platser där det kan vara svårt eller till och med omöjligt att navigera. Vårt förslag är att du inte ska skeppsbrutet i ett hav av uppgifter om Domingo Cura och att du snabbt och effektivt ska kunna nå alla visdomens hamnar.

Med detta mål i åtanke har vi gjort något som går utöver det uppenbara, nämligen att samla in den mest aktuella och bäst förklarade informationen om Domingo Cura. Vi har också ordnat den på ett sätt som gör den lätt att läsa, med en minimalistisk och trevlig design som garanterar den bästa användarupplevelsen och den kortaste laddningstiden. Vi gör det enkelt för dig så att allt du behöver oroa dig för är att lära dig allt om Domingo Cura! Så om du tycker att vi har uppnått vårt syfte och du redan vet vad du ville veta om Domingo Cura, vill vi gärna ha dig tillbaka i sapientiasv.com:s lugna hav när din hunger efter kunskap väcks på nytt.

Domingo Cura (född den 7 april 1929 i Santiago del Estero , 13 november 2004 i Buenos Aires ) var en argentinsk slagverkare.

I sin ungdom i Santiago del Estero spelade Cura foxtrot, tango och jazz med en orkester. Vid 18 års ålder kom han till Santiago med munspelsspelaren Hugo Díaz . Här tolkade han karibisk musik och jazz på 1950-talet och spelade med musiker som Nat King Cole , Lucho Gatica och Trío Los Panchos och grupperna René Cospitos och Eduardo Armanis . På RCA Victor spelade han sitt första album med Santa Anita Sextet .

Han spelade också argentinsk folklore med Hugo Díaz och spelade in albumet Folklore nueva dimensión 1961 med pianisten Ariel Ramírez och charango-spelaren Jaime Torres . En höjdpunkt i hans karriär var inspelningen av Misa Criolla med dess kompositörer Ramírez, Jaime Torres och Los Fronterizos . Han arbetade också med Gato Barbieri och bidrog till Mercedes Sosas Cantata Sudamericana .

Albumet Despertemos en America skapades 1972 från samarbetet med rockmusikern Lito Nebbia . Samma år arbetade Cura också på Roque Narvajas album Octubre . På 1990-talet spelade han albumet Las aventuras de Lito Nebbia y Domingo Cura med Los Gatos . År 2002 var han slagverkare på Gustavo Ceratis album Siempre es hoy . Dessutom arbetade Cura bland annat. med Eduardo Lagos , Kelo Palacios , Astor Piazzolla och Milton Nascimento . Han spelade med jazzmusikern Gerry Mulligan och deltog med Gato BarbieriNewport Jazz Festival i New Yorks Central Park. Cura dog av hjärtsvikt 2004 vid sjuttiofem års ålder när han spelade med Chico Novarro .

Soloalbum

  • Tiempo de percusión
  • Gloria
  • El Dios de los parches
  • La percusión en el folklore argentino
  • La Peregrinacion
  • Quena, Charango y Bombo

svälla

Opiniones de nuestros usuarios

Karl Lundkvist

Jag tycker att det här inlägget om Domingo Cura är formulerat mycket intressant, det påminner mig om mina skolår. Vilka vackra tider, tack för att du tog mig tillbaka till dem.

Johanna Westman

För dem som jag som letar efter information om Domingo Cura är detta ett mycket bra alternativ.