Domenico Scala (kameraman)



Internet är en outtömlig källa till kunskap, även när det gäller Domenico Scala (kameraman). Århundraden av mänsklig kunskap om Domenico Scala (kameraman) har lagts och läggs fortfarande på nätet, och det är just därför som det är så svårt att få tillgång till det, eftersom det finns platser där det kan vara svårt eller till och med omöjligt att navigera. Vårt förslag är att du inte ska skeppsbrutet i ett hav av uppgifter om Domenico Scala (kameraman) och att du snabbt och effektivt ska kunna nå alla visdomens hamnar.

Med detta mål i åtanke har vi gjort något som går utöver det uppenbara, nämligen att samla in den mest aktuella och bäst förklarade informationen om Domenico Scala (kameraman). Vi har också ordnat den på ett sätt som gör den lätt att läsa, med en minimalistisk och trevlig design som garanterar den bästa användarupplevelsen och den kortaste laddningstiden. Vi gör det enkelt för dig så att allt du behöver oroa dig för är att lära dig allt om Domenico Scala (kameraman)! Så om du tycker att vi har uppnått vårt syfte och du redan vet vad du ville veta om Domenico Scala (kameraman), vill vi gärna ha dig tillbaka i sapientiasv.com:s lugna hav när din hunger efter kunskap väcks på nytt.

Domenico Scala (född 26 mars 1903 i Turin , Italien , 25 december 1989 i Italien) var en italiensk kameraman .

Lev och agera

Scala fick sin fotoutbildning på 1920-talet och arbetade initialt som kamereassistent och enkel kameraman under tystfilmens tid . Sedan 1931 kan han bevisas som huvudkameraman. I denna roll fotograferade han ett överflöd av underhållningsfilmer från Mussolini- eran, som regisserades av erfarna regissörer som Mario Camerini , Guido Brignone , Nunzio Malasomma , Gennaro Righelli , Luigi Zampa Mario Bonnard och regimens favorit Goffredo Alessandrini . Konstnärligt nog, den enda långfilmen av den tyska dokumentaristen Walter Ruttmann , Acciaio - Arbeit macht Glück , som gjordes i slutet av 1932 och föregångaren till den neorealistiska biografen Ossessione - besatt av kärlek av den unga regissören Luchino Visconti , gjord 1942 , sticker ut med Scala vid sidan av sin kollega Aldo Tonti tog över bildvägledningen.

Ossessione (1942) med Clara Calamai och Massimo Girotti . Vid kameran: Domenico Scala

Redan innan krigsslutet 1945, tillsammans med "Duce", kunde Domenico Sala fortsätta sitt korta avbrutna arbete som kameraman oavbruten. Född i Turin fick han och hans tjeckiska kollega Václav Vich det italienska filmpriset Nastro d'Argento 1947 för sitt arbete med Mario Soldatis filmatisering av Daniele Cortis . Scalas andra efterkrigsfilmer är, förutom två samarbeten med regissörerna Renato Castellani (tidsbilden från övergångsperioden från andra världskriget till fred under Rom-solen ) och Luciano Emmer (den semidokumentära vardagshistorien A Sunday in Augusti ), konstnärligt till stor del obetydlig. 1949 samlade Scala ett samarbete med den sydtyrolske filmskaparen Luis Trenker ( duell i bergen ). Under loppet av 1960-talet drog Domenico Scala sig gradvis från aktivt kameraarbete.

Filmografi

  • 1931: La segretaria privata
  • 1932: The Celestial Fleet (L'armata azzurra)
  • 1932: Gli uomini, che mascalzoni!
  • 1933: arbete gör dig lycklig ( Acciaio )
  • 1933: Fanny
  • 1934: Ragazzo
  • 1934: Seconda B
  • 1936: Den stora samlingen (Il grande appello)
  • 1937: Gli ultimi giorni di Pompeo
  • 1938: Il destino in tasca
  • 1938: L'ultimo scugnizzo
  • 1938: Fuochi d'artificio
  • 1939: La voce senza volto
  • 1939: Il barone di Corbò
  • 1939: Il cavaliere di San Marco
  • 1940: Il ladro sono io
  • 1940: Scarpe large
  • 1941: Le due tigre
  • 1941: L'attore scomparso
  • 1942: Signorinette
  • 1942: Ossessione - besatt av kärlek ( Ossessione )
  • 1943: Tre ragazze cercano marito
  • 1944: Processo delle Zitelle
  • 1945: Vivere ancora
  • 1945: La signora è servita
  • 1945: Porte chiuse
  • 1946: L'angelo e il diavolo
  • 1947: Daniele Cortis
  • 1948: Fly till Frankrike ( Fuga i Frankrike )
  • 1948: Under Rom-solen (Sotto il sole di Roma)
  • 1949: En söndag i augusti ( Domenica d'agosto )
  • 1949: Duell i bergen ( Barriera a Settentrione )
  • 1950: Sangue sul sagrato
  • 1951: Falsari
  • 1951: Miracolo a viggiù
  • 1952: Io, Amleto
  • 1953: Dangerous Beauty ( La provinciale )
  • 1953: Vi kvinnor (Siamo donne)
  • 1953: Sol i ögonen ( Il sole negli occhi )
  • 1954: Våld vid sjön ( Violenza sul lago )
  • 1954: Totò e Carolina
  • 1956: Sangue di Zingara
  • 1957: Io, Caterina
  • 1960: Un eroe del nostro tempo
  • 1962: Maciste mot bounty hunters ( Maciste contro i cacciatori di teste )
  • 1967: Hans profil är inte en bild av en helgon (El hombre que mató a Billy el Niño) (endast kameraman från andra enheten)

litteratur

  • International Federation of Film Archives (FIAF) (red.): Direttori di Fotografia, Scenografi i Costumisti del Cinema Italiano. Vol. 7: Italia. KG Saur-Verlag, München 1988, s. 344 ff.

webb-länkar

Opiniones de nuestros usuarios

Gustav Hedström

Äntligen! Nuförtiden verkar det som att om de inte skriver artiklar med tiotusen ord så är de inte nöjda. Mina herrar innehållsskribenter, detta JA är en bra artikel om Domenico Scala (kameraman).

Gerd Moberg

Jag behövde hitta något annorlunda om Domenico Scala (kameraman), vilket inte var det typiska som alltid läses på internet och jag gillade den här artikeln av Domenico Scala (kameraman).

Anita Johannesson

Inlägget om Domenico Scala (kameraman) har varit mycket användbart för mig.