Domenico Rosselli



Internet är en outtömlig källa till kunskap, även när det gäller Domenico Rosselli. Århundraden av mänsklig kunskap om Domenico Rosselli har lagts och läggs fortfarande på nätet, och det är just därför som det är så svårt att få tillgång till det, eftersom det finns platser där det kan vara svårt eller till och med omöjligt att navigera. Vårt förslag är att du inte ska skeppsbrutet i ett hav av uppgifter om Domenico Rosselli och att du snabbt och effektivt ska kunna nå alla visdomens hamnar.

Med detta mål i åtanke har vi gjort något som går utöver det uppenbara, nämligen att samla in den mest aktuella och bäst förklarade informationen om Domenico Rosselli. Vi har också ordnat den på ett sätt som gör den lätt att läsa, med en minimalistisk och trevlig design som garanterar den bästa användarupplevelsen och den kortaste laddningstiden. Vi gör det enkelt för dig så att allt du behöver oroa dig för är att lära dig allt om Domenico Rosselli! Så om du tycker att vi har uppnått vårt syfte och du redan vet vad du ville veta om Domenico Rosselli, vill vi gärna ha dig tillbaka i sapientiasv.com:s lugna hav när din hunger efter kunskap väcks på nytt.

Domenico Rosselli , egentligen Domenico di Giovanni di Bartolomeo Rosselli (* omkring 1439 i eller nära Pistoia , omkring 1497/98 i Fossombrone ) var en italiensk skulptör.

Liv

Domenico Rosselli var förmodligen elev av den florentinska skulptören Antonio Rossellino . Från 1464 registrerades han som frilansmålare i skulpturgilden i Florens . Eftersom hans arbete, till skillnad från hans samtids, inte uppskattades så mycket, vände han ryggen till Florens i mitten av 70-talet på 1400-talet och letade efter nya uppgifter i marschen och Romagna. År 1480 fullbordade han ett stort marianaltare i Fossombrone , vilket är ett av hans viktigaste verk. Han gjorde skorstenar och dörrar till Palazzo Ducale i Urbino och fönsterramar för Palazzo Ducale i Pesaro .

Rosselli är mest känd för de många Madonna-reliefer som tilldelats honom. Han upprepade individuella motiv flera gånger. Till skillnad från verken av Antonio Rossellino och Desiderio da Settignano , som han orienterade sig under hela sitt liv, avskaffade han till stor del de dekorativa bakgrunderna i sina verk. Hans lättnader är mycket fina och detaljerade.

Fungerar (urval)

litteratur

  • Volker Krahn, italiensk renässanskonst i Kaiser Wilhelm Museum Krefeld , 1987, s. 37 f., ISBN 3-926530-30-8

webb-länkar

Commons : Domenico Rosselli  - samling av bilder, videor och ljudfiler

Opiniones de nuestros usuarios

Johannes Melin

Jag trodde att jag redan visste allt om Domenico Rosselli, men i den här artikeln har jag verifierat att vissa detaljer som jag tyckte var bra inte var så bra. Tack för informationen.

Rasmus Wiklund

Bra inlägg om Domenico Rosselli.

Nina Nilsson

Jag gillar sidan, och artikeln om Domenico Rosselli är den jag letade efter.

Ida Klasson

Jag tycker att det här inlägget om Domenico Rosselli är formulerat mycket intressant, det påminner mig om mina skolår. Vilka vackra tider, tack för att du tog mig tillbaka till dem.

Oscar Hassan

Det är alltid bra att lära sig. Tack för artikeln om Domenico Rosselli.