Domenico Fiasella



Internet är en outtömlig källa till kunskap, även när det gäller Domenico Fiasella. Århundraden av mänsklig kunskap om Domenico Fiasella har lagts och läggs fortfarande på nätet, och det är just därför som det är så svårt att få tillgång till det, eftersom det finns platser där det kan vara svårt eller till och med omöjligt att navigera. Vårt förslag är att du inte ska skeppsbrutet i ett hav av uppgifter om Domenico Fiasella och att du snabbt och effektivt ska kunna nå alla visdomens hamnar.

Med detta mål i åtanke har vi gjort något som går utöver det uppenbara, nämligen att samla in den mest aktuella och bäst förklarade informationen om Domenico Fiasella. Vi har också ordnat den på ett sätt som gör den lätt att läsa, med en minimalistisk och trevlig design som garanterar den bästa användarupplevelsen och den kortaste laddningstiden. Vi gör det enkelt för dig så att allt du behöver oroa dig för är att lära dig allt om Domenico Fiasella! Så om du tycker att vi har uppnått vårt syfte och du redan vet vad du ville veta om Domenico Fiasella, vill vi gärna ha dig tillbaka i sapientiasv.com:s lugna hav när din hunger efter kunskap väcks på nytt.

Domenico Fiasella , kallad "Il Sarzana" (född 12 augusti 1589 i Sarzana , 14 oktober 1669 i Genua ) var en italiensk barockmålare och en ledande exponent för den genoiska skolan på 1600-talet.

Liv

Fiasella var son till silversmeden Giovanni Fiasella, som arbetade för katedralen i Sarzana. I Genua började Domenico på rekommendation av biskopen av Sarzana en mångårig konstnärlig utbildning med Aurelio Lomi vid 11 års ålder , som fortsatte i Giovanni Battista Paggis verkstad .

Från 1607 till 1616 var han i Rom , där han deltog i Accademia del Nudo. Där arbetade han med Domenico Passignano och Giuseppe Cesari ("Cavalier d'Arpino"). Förutom att studera målningarna av Andrea del Sarto , Raffael , Michelangelo och andra i Rom , var Sarzana särskilt intresserad av Caravaggios Chiaroscuro , vilket han lärde sig genom enstaka samarbete med Orazio Gentileschi . Genom Gentileschis byrå blev han vän med den genoiska konstsamlaren Vincenzo Giustiniani , som blev en av hans viktigaste beskyddare under denna tid. År 1617 återvände han till Sarzana och åkte till Genua ett år senare, där han hade en varaktig inverkan på lokal konst.

En av hans viktigaste uppdrag under de tidiga genoiska åren var fresker som skildrade berättelsen om Esther och Ahasver för Palazzo Lamellini alla Zecca, där den berömda adelskvinnan och målaren Sofonisba Anguissola tidigare bodde. Efter Giovanni Battista Paggis död ökade de offentliga uppdragen igen, så att han fick många av sina bilder målade eller färdiga av elever och 1635 var han till och med tvungen att vägra utnämningen till hovet för hertigen av Mantua på grund av översvämningsordern . Hans förmåga att imitera och anpassa sig till konströrelser på sin tid, liksom det av Peter Paul Rubens , Anthonis van Dyck , men också att den Bolognese målarskola av Annibale Carracci och Guercino förhindrade utvecklingen av en oberoende och personlig stil och i vissa fall resulterade i en blandning av hans målningsriktningar Rollmodeller.

Hans många studenter inkluderar Angelica Veronica Airola, Bernardo Bernardi, Valerio Castelli , Francesco Capurro, Giovanni Battista Casone, David Corte, Gregorio De Ferrari , Francesco Gentileschi, Antonio Invrea, Francesco Merano, Giovanni Paolo Oderico, Andrea Podesta, Giuseppe Porta, Luca Saltarella, Giovanni Stefano Verdura, Lazzaro Villanova, Giovanni Vincenzo Zerbi och hans brorson Giovanni Battista Fiasella, som ärvde sin avlidnes farbrors gård 1669.

Bildgalleri

Fungerar (urval)

  • San Lazzaro ( Sarzana ): "Madonna, Child and Saint Lazarus" (1617) "Visitation",
  • San Francesco (Sarzana): "Tillbedjan av herdarna" (1617) "Madonna, barn, Saint Bernardine of Siena" (1630)
  • Palazzo Lamellini alla Zecca ( Genua ): "Vita der Esther" (162021)
  • Chiesa di San Marco (Genua): "Sankt Barbaras martyrskap" (1622)
  • Katedralen i Sarzana: "De heliga Lazarus, Nicholas och George" (1626) och "De heliga Lucia, Barbara, Apollonia" (1626), "Glory of the Holy Blues"
  • Ringling Museum of Art ( Sarasota ): "Kristi uppfostran av den unge mannen av Nain "
  • Santa Maria Assunta (Roccasecca dei Volsci): "Antagande om Maria" och "Bebudelse"
  • Oratorio di San Rocco (Lerice): "Helig familj med biskop och abbot"
  • Oratorio di San Bernardino (Lerice): "Madonna, barn, Saint Bernardino och Francis"

litteratur

webb-länkar

Commons : Domenico Fiasella  - samling av bilder, videor och ljudfiler

Opiniones de nuestros usuarios

Sanna Ahmed

Informationen om Domenico Fiasella är väldigt intressant och pålitlig, som resten av artiklarna jag har läst hittills, som redan är många, eftersom jag har väntat på mitt Tinder-datum i nästan en timme och det visas inte, så det ger mig det som har hållit mig upp. Jag passar på att lämna några stjärnor för företaget och skita på mitt jävla liv.

Tony åberg

För dem som jag som letar efter information om Domenico Fiasella är detta ett mycket bra alternativ.

Birgit Ohlsson

I det här inlägget om Domenico Fiasella har jag lärt mig saker jag inte visste, så jag kan gå och lägga mig nu.

Kristian Wallin

Bra upptäckt den här artikeln om Domenico Fiasella och hela sidan. Den går direkt till favoriter.