Doli (trumma)



Internet är en outtömlig källa till kunskap, även när det gäller Doli (trumma). Århundraden av mänsklig kunskap om Doli (trumma) har lagts och läggs fortfarande på nätet, och det är just därför som det är så svårt att få tillgång till det, eftersom det finns platser där det kan vara svårt eller till och med omöjligt att navigera. Vårt förslag är att du inte ska skeppsbrutet i ett hav av uppgifter om Doli (trumma) och att du snabbt och effektivt ska kunna nå alla visdomens hamnar.

Med detta mål i åtanke har vi gjort något som går utöver det uppenbara, nämligen att samla in den mest aktuella och bäst förklarade informationen om Doli (trumma). Vi har också ordnat den på ett sätt som gör den lätt att läsa, med en minimalistisk och trevlig design som garanterar den bästa användarupplevelsen och den kortaste laddningstiden. Vi gör det enkelt för dig så att allt du behöver oroa dig för är att lära dig allt om Doli (trumma)! Så om du tycker att vi har uppnått vårt syfte och du redan vet vad du ville veta om Doli (trumma), vill vi gärna ha dig tillbaka i sapientiasv.com:s lugna hav när din hunger efter kunskap väcks på nytt.

Doli är en dubbelriktad cylindrisk rörformig trumma med en trä kropp som används i underhållningsmusik i Georgia .

Ursprung och distribution

Den polyfoniska musiken från de kristna georgierna med ibland komplicerade harmoniska strukturer var starkt från omkring 1600-talet av den helt andra typen monodiskt - modal dominerad persisk musikinflytande. Huvudstaden Tbilisi var det kulturella centrumet i hela Transkaukasien vid den tiden . Vissa musikinstrument har haft namn som kommer från persiska eller arabiska under mycket längre tid och indikerar ett kulturellt utbyte. Doli härrör sannolikt från persiska trumdauli .Dauli är också namnet på en trumma som Roma i Grekland och Makedonien spelar tillsammans med dubbelrörsinstrumentet zurna för att följa med dansen. På Balkan upprätthåller romer en tradition som är utbredd i stora delar av Asien i samspelet mellan dessa två instrument. Det georgiska namnet doli motsvarar ordet för trumdol i Armenien , härstammande från persiska duhul eller duhal . I norra Indien är dhol en stor fattrumma. I Afghanistan, en dohol och dubbel-reed Sorna bilda ett underhållningsorkester

Ett gammalt namn för samma georgiska trumma är dabdab-i , där -i är det substantivändande kännetecknet för det georgiska språket . Ordet används i epiken Krigare i en tigerhud av den georgiska nationalpoeten Schota Rustaveli (omkring 1172 - omkring 1216) och betyder där till exempel "trumma" eller " vattenkokare ". Dabdabi kan spåras tillbaka till det arabiska ordet dabdada via persiska dabdabe med motsvarande betydelse "trumma" , vars äldre sammanhang inkluderar "högt (med fötterna)", "slår buller", "buller" och "bang". Ur detta utvecklades det arabiska substantivet dabdb för "trumma", vilket exakt återges på georgiska.

Ramtrummans daira ( dayereh i Iran , direh i Afghanistan ) , som spelas av kvinnor i Georgien, är också relaterad till namnet på arabisk-persiska musikinstrument . Det georgiska vattenkokartrumparet diplipito av lera är en variant av de utbredda naqqarorna, i motsats till doli har dessa två trummor till stor del försvunnit från landet och finns bara i Armenien och Azerbajdzjan . De doli liknande cylindriska trummorna i närliggande heta naghara i Azerbajdzjan, Baraban (, ryska "trumma") i västra Ryssland, Ukraina och Vitryssland . Den Baraban i Dagestan och Adygeja oftast hit med händerna.

Design

Den likformigt cylindriska kroppen består av en tunnväggig, urholkad trästam som är täckt på båda sidor av ett obrunt djurskinn. För detta dras skinnen våta över en järnring med lite överskott, böjs inåt och sys efter torkning. Ringarna är lite större än träets diameter och ligger strax ovanför kanten. De fixeras regelbundet med järnöglor genom vilka en ändlös sladd dras som förbinder de två ringarna. En annan sladd är placerad över mitten runt kroppen och ansluten till spänningsledningarna så att det finns en Y-spänning och instrumentet kan ställas in. Måtten är olika, diametern är något större eller mindre än höjden.

Doli-spelaren ( medol ) håller sitt instrument på vänster lår när han sitter eller står med hjälp av en sladd runt halsen och dansar ibland med sig själv. Endast ett av membranen spelas med båda händerna eller, mindre ofta, med pinnar. I mitten kan högre grundläggande slag produceras med handflatorna och finare mellanliggande slag vid kanten med fingertopparna.

Spelstil

Den Doli är oftast spelas av män i urban populärmusik, i det förflutna med klubbor, nu till största delen med sina händer. I underhållningssångerna som var populära i Tbilisi i slutet av 1700-talet blandades inhemska georgiska stilar med den enhälliga spelstilen för persisk och turkisk musik : maqams sjöngs rikt dekorerade med melismer . Den sjungande rösten åtföljdes av den turkisk-persiska långhalsade lutan tari och sazi , spottfiolen kamanca och doli . I samma serie spelade Sazandar Ensemble instrumental musik (nu en folkmusiktrio i Azerbajdzjan som spelar Mughams ). Idag kommer doli ibland i Adjara i kombination med säckpipe chi bonusar , singel-reed instrumentet pilili eller med den georgiska långhalsade lutan tschonguri (en något större Panduri ) i dansmusik tidigare. En stadsorkester består av flera armeniska kortobo ( duduki ) och en doli . Vanligtvis två dudukis spela tillsammans som en melodi och bordun instrument , med stöd av en trumma. I ensembler med blåsinstrument, inklusive flöjt salamuri , bidrar trummisen ofta sin sångröst.

webb-länkar

Individuella bevis

  1. Farshid Delshad: Georgica et Irano-Semitica. Studier av de iranska och semitiska lånorden i den georgiska nationella eposen "Krigare i panterhud". (Ars poetica. Skrifter om litteraturvetenskap 7; PDF; 3,1 MB) Deutscher Wissenschaftsverlag, Baden-Baden 2009, s. 124f, ISBN 978-3-86888-004-5
  2. Inna D. Nazina: Baraban. I: Grove Music Online , 13 januari 2015
  3. ^ Rustavi Dance Group - Georgian Doli (dhol) Player's. Youtube-video
  4. Leah Dolidze, Christian Hannick et al.: Georgien . I: Stanley Sadie (red.): The New Grove Dictionary of Music and Musicians . Vol. 9. Macmillan Publishers, London 2001, s. 677
  5. ^ Susanne Ziegler: Georgien. I: Musik i det förflutna och nuet . Sachband 3, 1995, kol. 1275-1278

Opiniones de nuestros usuarios

Mattias Petersson

Jag blev glad över att hitta den här artikeln om Doli (trumma).

Tony Berglund

Informationen om Doli (trumma) är väldigt intressant och pålitlig, som resten av artiklarna jag har läst hittills, som redan är många, eftersom jag har väntat på mitt Tinder-datum i nästan en timme och det visas inte, så det ger mig det som har hållit mig upp. Jag passar på att lämna några stjärnor för företaget och skita på mitt jävla liv.

Anja Malmberg

Informationen som ges om Doli (trumma) är sann och mycket användbar. Bra.

Marie Magnusson

Jag har tyckt att informationen jag har hittat om Doli (trumma) är mycket användbar och njutbar. Om jag var tvungen att sätta ett 'men' kan det vara så att det inte är tillräckligt omfattande i sin formulering, men annars är det jättebra.