Dokusan



Internet är en outtömlig källa till kunskap, även när det gäller Dokusan. Århundraden av mänsklig kunskap om Dokusan har lagts och läggs fortfarande på nätet, och det är just därför som det är så svårt att få tillgång till det, eftersom det finns platser där det kan vara svårt eller till och med omöjligt att navigera. Vårt förslag är att du inte ska skeppsbrutet i ett hav av uppgifter om Dokusan och att du snabbt och effektivt ska kunna nå alla visdomens hamnar.

Med detta mål i åtanke har vi gjort något som går utöver det uppenbara, nämligen att samla in den mest aktuella och bäst förklarade informationen om Dokusan. Vi har också ordnat den på ett sätt som gör den lätt att läsa, med en minimalistisk och trevlig design som garanterar den bästa användarupplevelsen och den kortaste laddningstiden. Vi gör det enkelt för dig så att allt du behöver oroa dig för är att lära dig allt om Dokusan! Så om du tycker att vi har uppnått vårt syfte och du redan vet vad du ville veta om Dokusan, vill vi gärna ha dig tillbaka i sapientiasv.com:s lugna hav när din hunger efter kunskap väcks på nytt.

Med dokusan (jap. , "individuellt besök") hänvisas till mötet privat med mästaren i Rinzai - Zen i väst (till viss del i Soto Zen ). Det diskuterade innehållet, som ofta berör mycket personliga frågor, frågor och svar från studenten, är föremål för absolut konfidentialitet.

Dokusan är inte som Taiwa , en enkel konversation om korrekt zazen , andning eller annat innehåll i övningarna, som ibland ännu mer avancerade studenter får hålla i stället för mästaren.

Dokusan är en av pelarna i Zen-praxis. En jämförelse som ofta används är ägget som bryts upp från utsidan av höns och från insidan av kycklingen. med hjälp av läraren bryter eleven igenom skalet av okunnighet. Dokusan används ofta för att bearbeta koans och för att granska utövarens framsteg när det gäller att öva och hans / hennes inställning till " essensvisningen " ( kensh ).

Kurs av en Dokusan

Dokusan är föremål för en fast process, som inkluderar promenaden till mästarens rum, in i rummet, hälsar på mästaren, samtalets gång och lämnar rummet. Ritualerna skiljer sig beroende på skolan.

Befälhavaren kan avsluta mötet när som helst genom att ringa en liten handklocka. Då måste studenten lämna omedelbart - observera alla vanliga ritualer - och fortsätta arbeta med sin uppgift. På detta sätt kan läraren känna igen oönskad utveckling och återvändsgränd i övningen och vägleda eleven tillbaka på en målinriktad väg.

Arbeta med koans

När studenten arbetar med Kans i Dokusan måste studenten presentera "lösningen" för en specifik "uppgift". Eftersom det vanligtvis finns fasta samlingar av koans (t.ex. Rinzai-Roku, Mumonkan, Hekiganroku), består befälhavarens svar i fallet med "lösning" av en koan vanligtvis bara av kommentaren: "Bra. Nästa koan. Ibland citerar sedan mästaren följande koan och avfärdar studenten genom att ringa en klocka.

Traditionellt arbete med koan kräver att man lagrar texten, eftersom studenten bör recitera den fullständigt varje gång i början av docusanen. Eftersom koans "lösningar" ibland kan ta form av ovanliga handlingar eller yttrade ljud, händer det också att en student går in i rummet och lämnar alla former åt sidan, varvid särskilt västerländska studenter ofta sägs ha en tendens till konstgjord iscensättning. , så att Dokusan inte gör rättvisa mot kampen mellan två andar för ögonblickets sanning (i-shin-den-shin = från mitt sinne / hjärta till ditt sinne / hjärta).

I likhet med en terapeutisk session är förhållandet mellan student och mästare ofta mycket laddat och stora andliga strider uppstår. Om mästaren är "värt sitt salt", föras studenten om och om igen till djupa insikter av mycket täta ögonblick av upplevelse och genom att bryta koans barriärer, även efter de största frustrationerna, från vilka en djupt känd beundran för läraren uppstår med tiden. Befälhavarens långsiktiga uppgift ( Roshi ) är, precis som för varje lärare eller terapeut, att eleven helt frigör sig från befälhavaren och slutligen avskärmer sig själv (vilket inte försämrar dyrkan). I Zen talar man till och med om att en student som "bara" är lika bra som sin mästare inte är hans mästare. Det är därför eleven borde "klättra på mästarens axlar" - detta återspeglar Zens andliga frihet.

Opiniones de nuestros usuarios

Richard Andersen

I det här inlägget om Dokusan har jag lärt mig saker jag inte visste, så jag kan gå och lägga mig nu.

Iris Persson

Det här inlägget om Dokusan har hjälpt mig att slutföra mitt arbete för morgondagen i sista stund. Jag kunde redan se mig själv dra Wikipedia igen, något som läraren har förbjudit oss. Tack för att du räddade mig.

Doris Wiberg

Den här artikeln om Dokusan har fångat min uppmärksamhet, jag tycker att det är konstigt hur väl mätta orden är, det är liksom...elegant.

Karl Jonasson

Äntligen en artikel om Dokusan som är lättläst.

Frida Nord

Informationen om Dokusan är väldigt intressant och pålitlig, som resten av artiklarna jag har läst hittills, som redan är många, eftersom jag har väntat på mitt Tinder-datum i nästan en timme och det visas inte, så det ger mig det som har hållit mig upp. Jag passar på att lämna några stjärnor för företaget och skita på mitt jävla liv.